JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
eenjarige bonsai (nu echt)

Verzonden door Johan_Verhagen (My Page) op
15/01/03 - 8:23

Ik had hierover al een bericht geplaatst in het najaar.

Ik wil dit jaar een bonsai gaan kweken in een jaar tijd. Een zaadje van een eenjarige plant laten groeien en in een jaar trainen tot bonsai.
Ik heb wat hennepzaad gekregen wat niet bedoelt is om te roken, en een of twee van deze planten is nooit strafbaar.

Wie wil er meedoen? Als we allemaal tegelijk beginnen met zaaien van dezelfde soort plant dan kunnen we in het najaar de foto's hier op het forum zetten en kijken wat we er van gebrouwen hebben.
De pot vind ik in dit geval niet belangrijk, omdat de plant flink moet groeien zal ik dus een wat grotere pot gebruiken dan normaal.

Wie doet er mee?

Verzonden reacties:

o
RE: eenjarige bonsai (nu echt)

hallo johan ik heb nu al een bonsai van 1 jaar die al heel goed gevormd is het is een cotoneaster eigenlijk is hij ist minder dan een jaar ik zal wel eens een foto sturen want ik weet niet hoe je op dit forum een foto op moet zetten

o

Ik doe mee!

o

en ik zal ook meedoenwant ik heb een paar weken geleden acer's en kastanje zaden in de grond gestoken

o

Heftig man..... ik doe mee!

ron van loenhout

o

Cotoneaster,Acer,kastanje zijn allemaal geen eenjarige planten.
je moet dus wel een eenjarige plant gebruiken lijkt me.

Hoe kom je aan dat Hennep zaad Johan?

Ik wil ook wel mee doen.

Groet Patrick.

Peace Man!

o

ybonsai: Ik bedoel met een plant die maar een jaar leeft. Binnenkort zaadje poten, jaartje groeien en snoeien, plant rustig laten sterven.

Gajin: Ik heb wat zaad gekregen wat een vriend van bij het weed-museum heeft gekregen. Als ik over een aantal dagen weet hoeveel man er mee willen doen, verdeel ik het zaad wel en kan het opsturen.

o

Uit ervaring weet ik dat de hennep plant heel gevoelig is voor schimmels en spint. Dus pas op voor je andere Bonsai's.

Katten vinden de hennep plant overigens ook erg lekker om aan te knagen. Weet ik (helaas) ook uit eigen ervaring.

Je kunt hennepzaad ook uit visvoer (voor de buitenvissers) halen.

Succes en ik ben benieuwd.

o

ben benieuwd Johan,i am Game.

lijkt me inderdaad een goed idee om de plant bij je Bonsai vandaan te plaatsen I,V,M schimmels en dergelijke,Aaltje.
Nog een vraagje trouwens Johan,waarom gaan we een dode wiet plant bestuderen?
Om beter naar de vertakking te kijken of zo?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je een wiet plant kunt keuren op de hoeveelheid blad punten die de plant heeft op ieder blad.
5 is redelijk.
7 is gewoon goed.
maar 9 dan heb je het toch wel over en hele tevreden en verwende plant.

Dus mischien is het keuren met blad toch ook wel de moeite waard.

Groet Patrick.

o

Leuk initiatief! Ik doe mee.

o

Gajin;
Ik wil niet de foto's zien van een dode plant natuurlijk, maar omstreeks augustus/september vergelijken wanneer de plant nog in het blad staat.

Ik heb nu de volgende namen die mee doen:
-HermanW
-Ronny100
-Gajin
-RonS
- en ikzelf natuurlijk

naar meer mensen in?

o

Leuk idee Johan,
Als newbee binnen dit forum wil ik een poging wagen!

o

oei sorry een foutje maar ik doe toch mee

o

OK, nieuwe lijst.

-HermanW
-Ronny100
-Gajin
-RonS
-Willempie
-ybonsai
- en ikzelf natuurlijk

Als jullie mij even een mailtje sturen met jullie adres, dan verdeel ik de zaadjes die ik heb en stuur ze op.

Als iemand zelf al zaad heeft, (bv. uit visvoer) laat het dan even weten, dan hoef ik die niet te sturen.

johanverhagen@hotmail.com

o

Van drie personen heb ik het adres inmiddels. De andere drie moet ik nog krijgen. Zodra ik iedereen heb verstuur ik het zaad.

In de mailtjes die ik kreeg wordt verzocht om zorgvuldig met de adresgegevens om te gaan. Uiteraard zal ik nooit een adres aan iemand doorgeven of op internet plaatsen.
Zoals sommige van jullie weten ben ik zelf ook nogal terughoudend met mijn privegegevens verstrekken op het internet, dus ik zou ook nooit die van een ander openbaar maken.

o

Ik doe ook mee

o

Ik wil de zaadjes deze week gaan versturen maar ik heb nog niet alle adressen.

-HermanW.........adres bekend
-Ronny100........adres mailen s.v.p.
-Gajin...........adres bekend
-RonS............adres bekend
-Willempie.......adres bekend
-ybonsai.........ben jij Yannick?
-michynt.........adres mailen s.v.p.

o

ja ik ben yannick

groeten
yannick

o

De zaadjes gisteren ontvangen, bedankt, ik zal hem in een ruime pot in de aarde stoppen.

o

Ze zijn binnen en het gaat beginnen!
Mijn gezin is nog nooit zo geintereseerd geweest in mijn bonsai als nu.
Toch wel vreemde, maar erg leuke test.

o

Yep bij mij is alles ook veilig aan gekomen.
Ik wacht nog even met zaaien.
Ben benieuwd wat voor stijlen iedereen gaat uit proberen.

Patrick.

o

Alles ontvangen hoor, hartelijk bedankt,
Nu maar kijken wat het worden gaat.
Succes allemaal!

o

hallo,
ik heb zo ontvangen maar zijn jammer genoeg geplet dus ik kan niet meer meedoen sorry :(

vriendelijke groeten yannick

o

Yannick, Jammer dat ze geplet zijn. Ik heb er zelf ook niet meer zoveel, dus meer opsturen zal moeilijk worden.

Ik weet dat in sommig visvoer ook hennepzaad zit. Mijn vader was een fanatiek sportvisser en door zijn lokaas deed hij ook altijd hennepzaad. Dus ik denk dat als je bij een viswinkel vraagt dat ze het zaad gewoon los verkopen. En als jij om een paar zaadjes vraagt kun je die misschien wel zo meekrijgen, want ze verkopen het per kilo's ofzo.

o

Afgelopen Zaterdag heb ik de zaadjes in een bakje water gegooid. Zondag heb ik ze in de grond gestopt.
Nu is het afwachten of/wanneer ze bovenkomen.

o

Ik ga komende weekend ook aan de gang.
Ik heb dit weekend wel al cocopeat voor dit projectje gekocht, maar ik ga verschillende grondsoorten proberen.
Afhankelijk van het groeisucces wil ik ook verschillende stijlen uitproberen.

o

Nou resultaat is snel te verwachten.
Zondag in de grond gestopt, gisteren zag ik het eerste zaadje met een klein witgroen puntje al liggen.

o

Ik kwam net terug uit vakantie in Turkije. Vandaag heb ik welgeteld 8 zadjes in 4 potjes met aarde gestopt. Nu de boeiendste handeling van alle bonsaika's, wachten. Of is het niets doen ?

o

zijn jullie niet veel te vroeg met het kiemen van de zaadjes?
we gaan toch pas in Augustus vergelijken?

Patick.

o

Ik denk niet dat het te vroeg is. Ik hou het schaaltje met zaadjes nu binnen, en binnenkort gaat hij naar buiten wanneer de temperatuur beter wordt.

De bedoeling is dat je boompjes in augustus volwassen zijn, dus nu beginnen lijkt mij een goed tijdstip.

Ik heb 1 ontkiemd zaadje. Het is nu een stengeltje van 1 centimeter hoog. Ik hoop toch wel dat de rest ook nog bovenkomt.

o

hallo iedereen,

Ik heb de zaadjes niet meer maar dat weeten jullie al maar ik zou het draad er altijd op laten want hennep krijgt geen verharde stam het is eigenlijk zo iets als kraakbeen dat terug op zijn plaats komt daarom zou ik het draad er op laten.

vriendelijke groeten
yannick

o

Oeps.
Dat wist ik niet en is toch wel een beetje een tegenvaller. Ik ging er vanuit dat ook deze plant wel zou uitharden. Maar goed; dan maar met draad.

Bedankt voor deze nuttige info.

o

hij zal uitharden als hij dood is dan lijkt de stengel op stroo

o

Het wil niet lukken. Keurig gezaaid in verschillende grondsoorten, maar waarschijnlijk toch te koud op de werkkamer. Er is na dik een maand nog steeds niets op gekomen. In de woonkamer zou beter geweest zijn.

Nu op zoek naar visvoer. Het zaaien kon achteraf best wel later dan ik oorspronkelijk dacht.

Johan is er al meer boven de grond bij jou?

Herman

o

Nog steeds alleen dat ene plantje. Het is een dun stengeltje van zo'n 20 centimeter. Aan de top zitten wat blaadjes.
Het probleem is bij mij alleen dat het stengeltje is omgevallen. Het ligt dus over de grond heen.

Ik denk dat ik hem binnenkort opnieuw in zijn potje zet zodat de stengel weer onder de grond zit.

o

ik ga ook meedoen als het mogelijk is
groetjes ludo

o

Wat laat gelezen dus bij deze de late reaktie.
Zoals al aangegeven word zal de stam niet gaan harden. Hennep moet zo snel mogelijk groeien en "produceren".
Alleen een moederplant blijft over en kan zeer groot en breed worden, het is dan gewoon een hele grote struik die kan overwinteren.
Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Groet,
Etienne.

o

En, hoe staat het met het project??

Bij ons zijn er 2 planten verwaaid, maar 1 doet het uitstekend. Alleen jammer dat mijn vriend andere plannen met de plant heeft.....

Groetjes Edith

o

O_o lol,je kan het beste de zaadjes zaaien in een klein kasje gewoon van plastic,dan willen ze wel groeien.

o

gaat dit nog over bonsai

o

hebben julie al fotos van julie éénjarige bonsai's

o

Nou bij mij loopt het niet zoals ik gehoopt had.
Mijn plant heb ik op een gegeven moment teruggesnoeid. Daar reageerde hij goed op door weer nieuwe uitlopers opzij te krijgen. Ik ben alleen zelf te lui geweest. Ik had hem al veel eerder moeten verpotten. Hij staat nu nog steeds in een klein potje en daar groeit hij niet erg hard in.

o

Ik doe ook mee keb een kilo kemp (Hennep) gaan kope 1.5€ vis of vogel voer hehe ;) en zaadjes hebben 1.5 dag in een glas water gestaan keb een zaad bak gaan hale me doorzichtbaar deksel en sluitbare ventilatie gaten een soort minni serre dus met temp regeling potgrond me een vochtigheidsgraad van 5-6.5 % met alle nodige voeding stoffen en spoorelementen in begrepen
mijn zaadjes zijn gekiemd en hebben een wortel van ongeveer 3-5 mm en zijn sinds gisteren geplant
keb gaatjes gemaakt in de potgrond van 1.5cm diep en de zaadjes met wortel naar beneden geplant maar ik ben uiteraard zeer laat met het planten normaal zouden deze zaadjes moeten geplant worden in een periode van april-mei en geven oogst in augustus september ;)
maar ja het zal zo wel moeten lukken , ik heb een infraroodlamp of snel broei lamp voor de dieren
deze zal ook worden gebruikt daar de plantjes in een warme donkere ruimte staan
en toch enig licht nodig hebben nooit in jonge toestand in volle zon zetten . toch even reactie op het feit van het aantal bladeren en kwaliteit verhouding => 1 Een mannelijke plant heeft altijd 9 Bladeren en is waardeloos
deze dient enkel om de vrouwelijke plant te bevruchten
en zo zaadjes van de vrouwelijke plant te verkrijgen
Een 5 blarige plant is het teken dat deze plant nog zeer jong is of dat dit slechts een vertakking is van de plant of dat er een mutatie gebeurd is ....
7 Blarige plant is een vrouwtje en je herkent haar ook aan haar bloemetjes :)
dit worden dan later knoppen als er geen bevruchting plaatsvind hehe

o

Ik heb het opgegeven.
Ik heb het zaailingtje echt veel te lang in een klein potje laten staan. Hierdoor is hij niet hard gegroeid.
Ik heb het plantje nu maar in de tuin gezet. Kijken of er nog wat knoppen aan gaan groeien.
Volgend jaar ga ik het opnieuw proberen, maar dan zet ik hem direct in de volle grond.

o

Kon de verleiding niet weerstaan, ze zijn op in smoke gegaan..........

geintje, door de hitte zijn mijn twee plantjes overleden,door de verbouwing zijn ze in een vergeet hoek terecht gekomen en voledig uitgedroogd,ik schaam me dood.

Patrick.

o

Na het lezen van deze oproep heb, ben ik enhousiast geraakt en heb een aantal zaadjes uit vogelvoer gevist. Deze heb ik ongeveer een week geleden in een schaaltje op een nat watje gelegd. Vandaag was er eentje ontkiemd en die heb ik nu in de aarde gezet. Ik weet dat ik te laat ben om nog mee te doen, maar ik ben wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Groeten,
Kirsten

o

ben net nieuw hier,maar razend benieuwd naar de resultaten

Robertine

o

Geen resultaten Robertine. Ik heb moet het mezelf verwijten. Ik had de plant eerst in de volle grond moeten zetten ipv een heel klein potje.
Als ik nu kijk hoeveel hij in die laatste maanden in de volle grond gegroeid is, dan heb ik wel hoop voor volgend jaar.
Er zitten nu aardig wat toppen aan, dus misschien heb ik zo weer wat zaadjes voor volgend jaar. De rest zal wel in rook opgaan.
Ik ga het volgend jaar iig nog eens proberen.

o

• Verzonden door Toon nijmegen (My Page) op
    7/04/04 - 6:03

jammer dat ik nu pas lid ben. ongeveer 5 jaar geleden heb ik een drietal hennepplantjes als bonsai opgekweekt. en weet je, ik heb er zelf drie keer van kunnen oogsten! dus dat ik ook mogelijk.helaas heb ik er geen foto's van. de stammetjes heb ik wel nog enkele jaren bewaard.maar die zijn nu ook weg.
het is nog mogelijk om het dit jaar weer te proberen.
maar dan geef ik wel enkele tips:
uitgaan van stekjes is makkelijker
zet de plant in een grote pot, meteen al, op de meest zonnige plek die je kunt vinden. wind is geen probleem, daar wordt de stam sneller dik van. verder vraagt de plant veel water en bemesting.
iemand belangstelling?

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network