JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
taxus

Verzonden door ludo87 8510 (My Page) op
21/04/03 - 3:39

hey nogmaals ik weer
ik heb een taxus staan van ong. 50.60 cm maar ie staat nog in de vollegrond in mijne tuin ik zou er graag een bonsai van maken ik heb al gezocht op internet voor stijlen van deze plant maar ik feitelijk niet zoveel ervan dus als jullie me kunnen helpen en indien het kon kunnen jullie een paar foto's bij zetten van stijlen of al een bonsai van taxus alvast bedankt groetjes ludo

Verzonden reacties:

o
RE: taxus

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    21/04/03 - 5:28

Volgens mij heb ik een fotoreportage van een Taxus stijling op m'n website staan :

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Projecten->Demo Christiaan Yeh

o

toch bedankt voor uwe site te geven maar mijn plant (taxus) is meer is struikvorm en groeit rechtop maar ik zou graag een paar stylen zien en een taxus in vorm van een bonsai als je me begrijpt

o

hey
ik heb een foto van die taxus maar ik kan hem niet hier plaatsen hoe moet ik dat doen ???

o

Om een foto te plaatsen zie
http://www.bonsainl.nl/NG/index.html
Het kan zijn dat mensen die via XS4all.nl inbellen problemen hebben met upload. Er wordt aan gewerkt.

Foto's van Taxus op:
http://www.bonsainl.nl/BPG/

Brian

o

hier heb ik een foto van die taxus

alleen die plant zit nog in de vollegrond dus als u kunt hoe zou ik hem maken als bonsai
graag antwoord
groetjes ludo

o

we have come too see the wizzard the wonderfull wizzard of Oss!!!!!

Sorry Ludo maar met deze foto kun je echt niks doen,er moet eerst aardig wat gesnoeid worden!!! en het is mischien ook wel handig als er even naar de stam lijn gekeken kan worden als je vraagt of er gekeken kan worden naar de eventuele vorm die deze boom moet gaan krijgen.
dus als het kan ,graag een betere foto.

je moet even aan het werk man.

hi hi groetjes Patrick

o

Inderdaad er moet flink gesnoeid worden. Een erste snoeibeurt om de vorm aan te brengen kan al terwijl de boom in de volle grond staat.

Je kan nog alle kanten op met deze struik. Daarvoor is de stam, wortelaanzet en de plaatsing van de takken belangrijk.
Ik noem een paar mogelijkheden:
Gebogen rechtopgaand als er in de stam al enige 'kronkelingen' zitten of erin gemaakt kunnen worden;
Bezemstijl als de stam recht is, dan moet er veel van onderen weggesnoeid;
Hellend als de wortelaanzet aan één kan veel sterker;
Vlotstijl door de boom plat op de grond te laten groeien;
etc
Dus: bekijk de stam, wortelaanzet (veeg wat aarde weg tot je de bovenkant van de wortels kunt bekijken) en kijk of voor de stijl je je dan in gedachten hebt de takken op de goede plaats zitten.
Voor overzicht van stijlen kun je in elk goed bonsaiboek vinden en natuurlijk op het www.

Succes

o

Ludo,

Net als Gajin al aangeeft is het aan de hand van deze foto heel moeilijk om je een advies te geven.

Vaak zijn dit soort bomen heel snel opgekweekt en hebben daarom 1 of meedere dunne stammen. Dat maat de keuze in de stijlen al heel beperkt. Daarom komt al snel de rechtopgaande stijl of literati hiervoor in aanmerking of een combinatie ervan. In sommige gevallen kan windgestriemd ook (met veel bedraden)
Alles valt en staat met het feit of je iemand met geduld bent of dat je snel resultaat wilt zien.

Zo zou je de boom ook tot een Han-kengai kunnen stileren. Hiervoor dien je de boom in te korten en hem opnieuw uit te laten lopen.

Maar waarom wil je deze boom zonodig onderbrengen in een bepaalde stijl? Je legt je hiermee alleen maar beperkingen op mijns inziens.

Ook zou je er een "Bonsai" van kunnen stileren opgebouwd uit slecht 1 tak.
Stel dat de boom 1 hoofdstam heeft dan zou ik bv links alle takken verwijderen en deze deels tot jin stileren. De gehele linkerkant zou ik voorzien van een langgerekte shari. De rechtkant zou ik verder stileren.

Mogelijkheden genoeg maar het hangt van de basis van de stam(men)af.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: bonsaikunst

o

Hoe is het gegaan met de taxus

o

Niet goed denk ik??????

Patrick

o

hier nog zo'n dood geboren topic.

Patrick.

o

Ben benieuwd hoe het is geworden....zijn er foto's?

Roger

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network