| Volgens mij heb ik een fotoreportage van een Taxus stijling op m'n website staan : |
Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Projecten->Demo Christiaan Yeh
| Ludo, Net als Gajin al aangeeft is het aan de hand van deze foto heel moeilijk om je een advies te geven. Vaak zijn dit soort bomen heel snel opgekweekt en hebben daarom 1 of meedere dunne stammen. Dat maat de keuze in de stijlen al heel beperkt. Daarom komt al snel de rechtopgaande stijl of literati hiervoor in aanmerking of een combinatie ervan. In sommige gevallen kan windgestriemd ook (met veel bedraden) Alles valt en staat met het feit of je iemand met geduld bent of dat je snel resultaat wilt zien. Zo zou je de boom ook tot een Han-kengai kunnen stileren. Hiervoor dien je de boom in te korten en hem opnieuw uit te laten lopen. Maar waarom wil je deze boom zonodig onderbrengen in een bepaalde stijl? Je legt je hiermee alleen maar beperkingen op mijns inziens. Ook zou je er een "Bonsai" van kunnen stileren opgebouwd uit slecht 1 tak. Stel dat de boom 1 hoofdstam heeft dan zou ik bv links alle takken verwijderen en deze deels tot jin stileren. De gehele linkerkant zou ik voorzien van een langgerekte shari. De rechtkant zou ik verder stileren. Mogelijkheden genoeg maar het hangt van de basis van de stam(men)af. |
Hier volgt een link die nuttig kan zijn: bonsaikunst