JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Diefstal

Verzonden door Christian_To (My Page) op
7/04/03 - 17:49

Hoi

Misschien een gevoelig onderwerp, maar ik wil graag eens weten hoe het met diefstal van bonsai bomen uit tuinen gesteld is. Zelf heb ik een aantal boompjes in de tuin staan en er is er gelukkig nog geen een gestolen, maar wat kan je er aan doen om het te voorkomen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En wat hebben jullie er aan gedaan? Mijn tuin is vrij open alleen in de zomer groeit de heg goed dicht zodat er niemand naar binnen kan kijken, maar in het najaar en in de winter is de heg natuurlijk open en kan je ze zo zien staan. Ik heb een aantal binnen bonsai (waaronder een ong. 25 jaar oude ligustrum van mijn opa gekregen toen ie dood ging)die popelen om naar buiten te gaan, maar het zou zonde zijn als ze straks door een of andere gek weggehaald worden.
Dit is het eerste jaar dat ik met bonsai bezig ben en ze buiten ga zetten dus als iemand tips heeft hoor ik ze graag.

Groeten
Christian

Verzonden reacties:

o
RE: Diefstal

Ik zit binnenkort met hetzelfde probleem. Dan gaan mijn bonsai ook de tuin in.

Ik zou tegen zo min mogelijk mensen vertellen dat je bonsai hebt, en als je het erover hebt dan niet zeggen dat ze veel waard zijn.
Verder misschien de heg dichter laten groeien met groenblijvers, of een schutting plaatsen.

Ikzelf wil een buitenlamp gaan aanbrengen die aangaat bij beweging in de tuin. (de sensor wel alleen afgesteld op de tuin, anders gaat hij te vaak aan)

Zorg dat je adres niet zomaar voor iedereen beschikbaar is op dit soort forums. Ik vind het altijd gevaarlijk om bij mensen te zien dat ze prachtige bonsaifoto's op hun site hebben en ook gewoon een naam en adres erbij. Dit zijn uitnodigingen voor een potentiele dief.

Maar ik denk dat een gewone dief niet echt geinteresseerd is in bonsai. Ze zullen dus alleen gestolen worden door andere bonsailiefhebbers. Ik zou me dus niet al te druk maken.

o

Hier zijn al eerder berichten over geplaatst.
Kwam eigenlijk niet meer uit dan dat Johan zegt.
Laatst is mijn fiets uit de tuin gestolen maar de bomen staan er nog. Beter, want ik fiets toch niet graag en hij stond toch al te roesten.

Groet,
Etienne.

o

Mijn bonsaibomen staan al +/_ 25 jaar in de tuin, maar van diefstal heb ik tot nu geen last gehad. Wel heb ik last van voetballende jongens die regelmatig de bal over mijn schutting van 2.20 meter schoppen. Waardoor potten en bomen sneuvelen. Ik heb er wel eens overgedacht om de schade op de ouders (buren) te verhalen.
Groet,
Bert

o

hallo iedereen,

dat is ook het probleem van een buur van mij.
die wilt planten kweken maar geen bonsai,
en die heeft een soort huisje gemaakt waar hij zijn buiten bomen in kan plaatsen en van af toen zijn er geen meer gepikt.

vriendelijke groeten
yannick

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    9/04/03 - 14:02

Diefstal is één, maar wat doe je met dieren die de boel slopen. We gingen vandaag weer op huizenjacht en bij één liepen aardig wat katten rond. Dat lijkt me ook geen lol om die steeds in je bonsai te hebben rondhangen/krabben. Is er ook schrikdraad van 380W/32A ?

o

Het probleem diefstal heb ik gelukkig niet.
Wie dat lukt verdiend een medaile voor getoonde moed!

Het probleem katten ken ik wel,en dat is knap vervelend.
Ze zitten af en toe gewoon in en op mijn bomen!!!

Beren klemmen is ook geen oplossing,,,,ik heb zelf ook twee katten.
En weg jagen eindigd meestal alleen maar tot meer schade.

Patrick

o

En wie weet er een goede oplossing voor mos-vernielende merels ? Ik word er echt gek van !

René

o

Merels-vernielend mos????

Groetjes Patrick.

o

hallo iedereen,

Ik heb pas nog op een site gezien dat iemand daar ook last van had en die heeft heel de schaal vol hapjesprikkers gestoken en na een paar maanden heeft hij er die uitgenomen en heeft er nu geen last meer van.
de merels willen het mos niet opeten maar ze zoeken naar wormen.

vriendelijke groeten
yannick

o

Rene,

Koop een stukje groen geplastificeerd volièregaas. Leg het op het mos. Na verloop van tijd groeit het mos er doorheen en je ziet niets meer van het stukje gaas. En de merels moeten ergens anders op zoek naar hun kostje.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: bonsaikunst

o

Hai Guys,

Ik ben wat minder positief: ik was eigenlijk gestopt doordat mijn bonsais gestolen zijn. Ik heb een tuin langs een openbaar gangpad, dus iedereen kan bij mij naar 'binnen' kijken. Het was die nacht lekker zomerweer en de buurvrouw heeft tot 22.00 uur met kind gezellig in haar tuin getoeft; zij heeft de bomen toen nog gezien. Ik kwam 22.45 thuis van een muziekrepetitie, en toen waren ze al weg. Dus het is binnen dat halfuurtje gebeurd! Ik was en ben nog steeds furieus. Ik dacht dat het wel iemand uit de buurt moest zijn die 'het zaakje' lekker in de gaten kan houden. Ik ben bijna de hele wijk afgelopen (ik woon in Vreewijk, Rotterdam, daar heeft bijna iedereen een tuin), maar natuurlijk niets terug gevonden. Ook de tuincommissie was op de hoogte gesteld en zou letten op verdachte bonsais. Het waren een mooie 80 jaar oude witte japanse pinus uit Japan, uit zaad gekweekt. En een mooie volwassen berk in een handgemaakte Tokoname pot. Beide bonsais waren niet klein en aardig zwaar!
Ik was net naar vreewijk verhuist, de bonsais stonden niet eens een half jaar in de tuin.

Ik was kapot, vooral de zeer kostbare uit Japan geimporteerde pinus parviflora lag mij nauw aan het hart. Dat de laffe dieven de ziekte mogen krijgen!

Nu, bijna tien jaar later, kan ik het toch niet laten en begin ik langzaam aan weer van voor af aan. Zelfs mijn tuin heb ik al die jaren laten verpieteren door verdriet :(

Maar momenteel staat mijn mooiste bonsai, een oude beuk, bij mijn moeder op balkon.

groetjes en succes,
Stef.
p.s.: ik heb nog veel potten op zolder (Chinese en Japanse). Interesse?

o

stephen,

so dat is heel erg en zeker van die pinus uit japan ,
bij mijn leraar bonsai zijn er pas ook nog 8 gestolen dat gebeurt bij sommige mensen het is erg.
maar het ergste is dat ze niet van iemands eigendom kunnen afblijven gewoon voor het geld.

vriendelijke groeten
yannick

o

Wat ik vreemd vindt dat een opmerking of vraag over diefstal kan ontaarden in zoveel onzin over het gedrag van katten en vogels. Ik had van de heren bonsaisten toch wel wat meer kennis van de natuur en het gedrag van dieren in de natuur verwacht. Ik zelf woon aan de bosrand, al mijn bonsai's staan buiten mijn tuin wordt bezocht door alle mogelijke dieren de enige dieren die schade aan mijn bonsai's toebrengen zijn sapzuigende insecten en slakken.

o

Beste Stephen.
Ik kan me voorstellen dat je kapot bent van je verlies,lijkt me veschrikkelijk als dat je over komt.
En het is goed dat je toch weer de draad gaat op pakken.
Heb je de tuin nu extra beveleiligd?
Trouwens als je weer gaat beginnen ,heb je dan die potten niet nodig?
Zo niet heb ik wel intresse.
Kun je me een E-Mail sturen met wat meer info?
b,v,d Patrick.

en o ja Harry.
Het is niet vreemd dat er over huis dieren gemijmerd word hoor.
weet je hoeveel schade een tien tal katten aan je bomen kunnen aanrichten als ze gezellig tegen je bomen staan te pissen of gewoon je boom van de stellage afduwen zodat ze lekker tussen de bomen kunnen liggen.
Ik denk dat je dat soort problemen in dat bos waar jij woont niet hebt.
Of lopen daar soms beren rond??

o

Het berenbos is 8km bij mij vandaan. Ik vind het ook niet erg dat het over dieren c.q huisdieren gaat maar maak daar dan een aparte discussie van het loopt zover van het onderwerp dat iemand die informatie over een bepaalt onderwerp zoekt b.v. overlast van huisdieren dit onderwerp zal overslaan.

o

OK top.

Het enige wat ik duidelijk wou maken is dat je door het toe doen van een ander (dus ook dieren )je noeste arbeid verloren ziet gaan.

plus deze topic was al een beetje dood aan het bloeden.

vandaar.

behalve dan dat bericht van Stephen.

Groetjes Patrick.

o

Beste Yannick en Patrick,
Dank voor de reacties. Ik heb mijn heg de laatste jaren welig laten tieren en het heeft nu een hoogte van ongeveer 3 meter hoog. Verder heb ik een halogeenlamp van 100 watt met infrarood geplaatst en een slot op mijn tuinhek. Maar zoals jullie wel weten: als een dief iets wilt stelen, dan houdt niets hem tegen, helaas. Ik moet eigenlijk iets regelen met de verzekering...

Ik heb wel een paar potten, voornamelijk kleine, daar de grotere potten ook gestolen zijn! Maar als je interesse hebt moet je maar eens komen kijken. Ze zijn alleen niet allemaal gratis, want ze hebben mij ook geld gekost.
groet en tot horens,
Stephen

o

Dat met de verzekering word een moeilijk verhaal hoor.
daar ben ik een tijdje geleden ook al mee bezig geweest.
je moet dan kunnen aantonen wat de boom kost als je zo,n bonsai zou moeten kopen bij een erkend bonsai kwekerij of iets dergelijks.
Dat is bij mij dus het probleem de meeste van mijn bomen eigenlijk al mijn bomen zijn eigen werk.
er zijn er maar twee die gekocht zijn,dat is dus veel speurwerk en foto graveer werk.

Ben er eigenlijk niet mee verder gegaan,er van uitgaand dat er bij mij toch niks gestolen zal en kan worden.

ik heb wel al mijn bomen op foto's staan,en de meeste zijn gemerkt.

Groet Patrick

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    21/04/03 - 10:40

Zouden er geen chips bestaan, die je in de stam kan stoppen (klein wondje groeit wel weer dicht), waardoor je de boom kan herkennen. Net zoals ze bij dieren wel eens doen.

o

hallo,

volgens mij kan je gewoon de chips gebruiken die ze bij dieren gebruiken.
ik heb ook last van katten maar mijn bomen laten ze met rust alleen de grote bomen bij mij in de tuin gebruiken ze wel eens als krabpaal.

vriendelijke groeten
yannick

o

tja, foto's ... da's een goed idee. Bedankt!
Ik ben bang dat het inderdaad een moeilijke zaak zal worden met de verzekeringen.

groet.
Stef.

o

Als je je bomen al kan verzekeren zal je toch veel aan premie moeten betalen. En als er dan 1 gestolen wordt dan gaan ze toch nog moeilijk doen. Het is mij niet bekend welke mij. bonsai verzekerd. Dit zal wel speciaal genoemd moeten worden in een polis.

Etienne.

o

als ze je bomen pikken moet je alleen de boom betalen die even groot is en dezelfde soort is en hij kost dan hoeveel hij in eengewone plantenkwekerij kost en de schaal betaal je even veel voor met dezelfde maat in een speciale bonsaizaak.

vriendelijke groeten
yannick

o

Yannick,
Even voor de duidelijkheid, in jouw antwoord
"als ze je bomen pikken moet je alleen de boom betalen die even groot is en dezelfde soort is en hij kost dan hoeveel hij in eengewone plantenkwekerij kost en de schaal betaal je even veel voor met dezelfde maat in een speciale bonsaizaak. "

spreek je nu uit personelijk ervaring en over een geval van diefstal waar er op een fatsoenelijke wijze en zonder problemen een passend bedrag (vervangingswaarde) uitbetaald is door een verzekeringsmaatschappij?
Het zou voor mij een eerste zijn.

De vele verhalen die ik in de loop der jaren heb gehoord van diverse mensen (zowel profs als amateur) en in diverse landen is dat bonsai absoluut niet tegen een redelijk bedrag te verzekeren zijn.
Dat ze z.w.z. vooraf aangemeld moeten worden als 'bijzonder en waardevol collectie' met tussentijds melding als je collectie wordt uitgebried of in waarde toeneemt.
Ook dat je moet bewijzen (zoals bij alle verzekeringsclaims) dat je zelf 'redelijke maatregelen' heb genomen om diefstal te voorkomen. En geloof mij, 'onbewaakt in je achtertuin laten staan' vind een verzekeringsmaatschappij NIET een 'redelijke maatregel'.
Dus heb je grote kans dat ook als je een maatschappij kan vinden die tegen een hoge premie je bonsai verzekerd dat ze toch niet uitbetalen.

Maar misschien ken jij een maatschappij die wel uitbetaald?

Brian

o

Wat ik vernomen heb is dat ze alleen uitbetalen als er schade is veroorzaakt door een andere partij.
En zelfs dan moet je de waarde kunnen aantonen.

Dus mensen

Je bomen zijn niet te verzekeren!!!!!!!!!

Groet Patrick.

o

Hoe zit dat dan bij een speciaalzaak van bonsai's? Die moeten toch een verzekering hebben. Alé ja, het lijkt me toch raar dat daar over de 20 000 euro aan bonsai's staan en geen verzekering. Als ik de kans heb zal ik er ne keer achter vragen.

o

Lieve mensen,
Een tijdje terug was er een mooie discussie over diefstal. Ik vertelde ook mijn (traumatische) ervaring , snik.
Vorige week was ik bij een buurvrouw op visite en wat begon ze mij te vertellen????? Dat ze wist wie mijn bonsais (zo'n vier/ vijf jaar geleden) gestolen had uit mijn tuin!!! Dat was een buurvrouw aan de Meiland in Rotterdam Vreewijk, genaamd Hartenveld (schrijfwijze is mij nog niet geheel bekend).
Het verhaal is: die mevr. Harteveldt was samen met de buurvrouw, waar ik op visite was, een keer bij een andere vriendin, die al jaren aan bonsai deed. Die mw. Harteveld, was zo onder de indruk dat ze mij bonsais maar 'meenam'.
Natuurlijk is ze aan gesproken door de andere buurvrouw. Maar de dievegge vond dat ik de bonsais niet buiten had moeten laten staan. Ze was onder de veronderstelling dat een bonsai binnen moest blijven! Niet wetende dat er ook buiten bonsais zijn, zucht.
Enfin, een bonsai heeft ze kado gedaan aan een andere vriendin: de voormalige eigenaresse van de dierenwinkel aan de Groenezoom. De andere heeft ze zelf gehouden, en naar wat ik begrepen heb, was die binnen een jaar dood! Ik denk dat het gaat om de uit zaad gekweekte Japanse witte den van 80 a 90 jaar.... Daar had ik een flinke tijd voor gewerkt!

wordt vervolgd...
groet Stef.

o

he stef

Bizar verhaal, maarre en nu dan? Waarom zei je buurvrouw niet tegen die mevr. Harteveld dat ze ze gewoon moest laten staan? Het zijn immers jou bomen toch?!!?!!
Nu kan je er weinig meer aan doen denk ik en bewijs het maar eens. En als je al jaren aan bonsai doet begrijp je toch wel dat de meeste bonsai's eigenlijk voor buiten zijn?
Maar goed wat ga je nu doen?
Gelukkig heb ik een lieve opa die mijn bomen in de gaten houd als ik er niet ben en oplettende buren. Dus waarschijnlijk zijn mijn bomen veilig.
Zo zie je maar dat je je flink kan vergissen in het vertrouwen van mensen.
Trouwens wel erg jammer van die den! Hoe oud was die toen je hem aanschafte eigenlijk?

Sterkte en groeten Christianto

o

hallo,

nou dat is erg,ik vind ook al weet je niets van bonsai af en je denkt dat ze binnen horen te staan en je denkt dat ze zo dood gaan dat ze die nog niet moeten meenemen.
want dan heb je daar jaren aan besteed tot hij echt heeeeelllll mooi is en dan pakken ze die gewoon mee of misschien heb je die voor een hele flinke buit moette betalen, maar je hebt toch nog een bewijs ik denk dat die mevrouw de schaal nog heeft die zou ze toch niet weggooien.raaar maaar ja het kan altijd gebeuren.en waarom zegt je buurvrouw dat dan niet eerder bv:de dag dat dat gebeurt if ofzo,dan had je hem nog kunnen halen en was ie nog nie dood maar nu wel.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network