JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
marcoteren

Verzonden door eric_le 2250 (My Page) op
2/05/03 - 4:51

Kan men pinussen ook marcoteren?
Zo ja wanneer doe ik dit het best?
Eric

Verzonden reacties:

o
RE: marcoteren

Eric,

Ja en nee. De soort speelt hierbij een rol maar ook of de boom ge-ent is ja of nee.
Over het algemeen kun je zeggen dat Pinussen die van nature lange naalden hebben redelijk te marcoteren zijn. Soorten met korte naalden kan, maar wordt heel moeilijk.
Het is zeker een project van de lange adem. Het duurt doorgaans anderhalf tot wel twee jaar voordat de wortels te voorschijn komen (Als ze uberhaubt verschijnen). Daar komt bij dat ze doorgaans maar aan 1 kant van de boom verschijnen (ook al draai je de boom dagelijks om er voor te zorgen dat de plaats van marcotering door de zon word opgewarmt).
Is er sprake van een boom die ge-ent is, zoals dat doorgaans bij de witte den het geval is, let er dan op dat je de marcotering op de onderstam aanbrengt. Zo heb je de meeste kans van slagen (al moet ik erbij zeggen dat deze nog zeer gering is). Breng je de marcotering hoger in de boom aan, dus op de "ent", dan kun je er bijna zeker van zijn dat het marcoteren niet lukt.

Op de vraag wanneer je dit het best kunt doen is, helaas, geen duidelijk antwoord te geven. Ook dit hangt weer van de soort af. Algemeen geldt: begin van de zomer.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: bonsaikunst

o

Ik heb ook even wat na slag werk gedaan.
En volgens Peter Chan kun je de Pinus soorten;Sylvestris,Parviflora en de Thunbergii het beste in het vroege voorjaar doen.
Het duurd inderdaad 6 maanden tot twee jaar.
En de beste manier is het gebruiken van een tourniqette.
Nog een laatste tip;Laat je spagnum een dag in een bak water staan waar vitamine B1 voeding is toegevoegd dirt verhoogd de kans op slagen.
Je hebt wel geduld nodig en verwijder pas de nieuwe boom van de oude wortels als er voldoende nieuwe wortels zijn gemaakt,doe je dit te snel is de kans dat je boom het red niehiel!!!!

sucses Patrick.

o

Bedankt jongens voor de respons,ik denk dat ik het voor deze keer toch ga wagen op de een of andere manier.ik weet zelfs niet om welke soort het hier gaat,is een inheemse soort dat wel want hij is hier spontaan beginnen groeien en groeit van onder de scheidings muur vandaan,ik probeer een mooie tak te redden want uitgraven kan niet zonder de muur te slopen,vandaar.

eric

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    4/05/03 - 12:32

Moet je bij marcoteren nog op andere dingen letten, zoals bijvoorbeeld ervoor wel/niet snoeien , verpotten ? Ik zag een foto van iemand die een Acer ging verpotten en eerst de boom goed vol liet groeien.

o

Levon,

Bij marcoteren zijn meerdere dingen belangrijk.

De wond die je maakt moet groot genoeg zijn. Is de wond te klein en kan de boom deze sluiten dan verschijnen er geen wortels er zal alleen maar litteken weefsel ontstaan.
Hoe meer groen je boven de plek van de marcotering hebt zitten des te groter is de kans dat de boom wortels vormt.
Het zaakje, de plek van de marcotering, mag NOOIT uitdrogen.
Maak je een wond dan moet deze minimaal 1 uur aan de buitenlucht drogen.
Altijd een schoon en een bijzonder scherp mes gebruiken.
Kan de marcot door de zon beschenen worden (warmt deze op) hoe meer wortels er te voorschijn komen. Wil je ze rondom de tak, dan de boom regelmatig draaien.

o

Patrick,jij kent er toch ongelooflijk veel van hé!Ik ben nu lid geworden van een bonsaiclub en we leerden vorige maand een boom te marcotteren al doende in de les - door uw antwoord te lezen hierboven weet ik 3 dingen meer-Ik ga binnenkort mijn grote bouigainvillea marcotteren en kan nog enkele tips gebruiken als er nog zijn .Wanneer begin je aan een bonsaiboek? of heb je er al een geschreven ? dan koop ik het meteen!!!

o

5/05/03 - 16:04

Ja Lily, hij weet wel veel he :-) Dat zijn de ideale mensen om wat van te leren .... Ik koop het boek ook meteen. Ben je al begonnen Patrick ?

o

Lily-anne

De korreltjes zand die de woestijn vormen dat zijn er ongelooflijk veel.
Dat wat ik weet over Bonsai is slechts een trede op de lange weg die Bonsaikunst heet.
Wie ben ik om te zeggen dat ik alle informatie voor me moet houden terwijl ik daarmee een beginner ook op weg helpen kan en mag. Ook ik heb het geluk gehad dat ik een dergelijk persoon op mijn weg tegengekomen ben die bereid was deze informatie met mij te delen.
Ik geef alleen informatie, of mensen daar wat mee doen laat ik aan hun over.

Levon,

Een boek schrijven, waarover............?
Hoeveel boeken zijn er niet die de stijlen beschrijven, die beschrijven hoe je bedraden moet en ga zo maar door. Staat men erom te springen om aan deze reeks boeken nog eens een boek uit mijn hand toe te voegen.......................?
Ik doe een poging om de weg naar de top der Bonsaikunst te vinden. Een stoffig zijpad als het schrijven van een boek kan mijns inziens alleen de aandacht van de weg afleiden. En het is juist die aandacht die ik nodig heb om al mijn vraagstukken en obstakels van de Bonsaikunst te kunnen overzien.

o

8/05/03 - 17:05

Een boek over jouw ervaring met Bonsai, is denk ik toch een goede toevoeging. Zeker omdat het aantal goede Nederlandstalige boeken niet echt groot is. De tijd zal toch geen probleem opleveren ? Als ik zie hoeveel tijd in je website moet gaan zitten :-)

En voor de mensen die in een filosofische bui zijn, de volgende spreuken :

Het is beter om één mijl te reizen, dan duizend boeken te lezen. - Confusius

Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe. - Zen

Lente: alles naar de knoppen.

o

Leuk Levon.
Kan iemand mij vertellen hoe ik een Picea Abies kan marcoteren? En vooral halverwegen een stam. Moet dat in 2e gebeuren???

Ron van Loenhout

o

levon
heb je nog zo'n filosofische bedenkingen die eventueel van toepassing kunnen zijn voor onze passie(bonsai)?
Lily-anne

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network