Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Rare plek om marcot
| | |
Verzonden door Johan_Verhagen (My Page) op 5/05/03 - 5:09
Vorig jaar heb ik een marcot gemaakt bij een beuk. Deze boom had ik ooit uitgegraven en stond veel te hoog op zijn stam. Ik heb toen bovenop de pot waar hij instond een nieuwe plastic pot gezet, de bast verwijderd en de nieuwe pot gevuld met akadama.
Afgelopen weekend heb ik de plastic bovenpot weggehaald, de nieuwe wortels bekeken en iets teruggesnoeid. Daarna heb ik weer een iets grotere pot om de nieuwe wortels gezet en weer opgevuld met akadama.
De wortels ontwikkelden zich goed.
Het vreemde was alleen dat er rondom de stam wat hards zat ter plaatse van de marcotplek. Het leek wel of de akadama helemaal versteend was. Ik durfde het niet te verwijderen omdat ik dan ook de tere nieuwe wortels zou beschadigen.
Ik hoop dat ik volgend jaar (als ik de onderstam verwijder) het wel wegkrijg.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen, of wat het is.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik een boom marcoteer.
|
Verzonden reacties:
RE: Rare plek om marcot
| | |
| Johan, Iedere boom wil een wond die hij oploopt zo snel mogelijk dichten. Dit lukt hem op de plek van de marcotering niet dus produceerd hij een soort van littekenweefsel. Is de afstand geringde schors groot genoeg gaat de boom over tot de productie van wortels. Immers hij wil het deel dat boven de marcotering ligt laten overleven. Kan hij echter de wond overbruggen dan zal hij een lelijke verdikking produceren maar geen wortels. Omdat de plek van de marcot doorgaans steeds vochtig blijft is de structuur van dit littekenweefsel anders dan dat het aan de "lucht" gevormd wordt. Het is dus een natuurlijk reactie van de boom. Het is aan jou om te bepalen of de boom probeerd de wond te sluiten ja dan nee. Let wel het zaakje mag NOOIT uitdrogen. Sluit de boom de wond wel, dan zul je opnieuw een marcotering boven deze plek moeten uitvoeren. |
| | |
| @ Patrick Bedankt voor je reactie. Het lijkt mij sterk dat de boom heeft geprobeert om de wond te helen. Ik had de schors rondom helemaal verwijderd over een gedeelte van twee centimeter. De stamdiameter is op die plaats zo'n anderhalve centimeter. Het zag er ook niet echt uit als littekenweefsel omdat het leek op een verdikking van korrels. Ik kreeg meer het idee dat de akadamakorrels vergroeid zijn met de stam of zoiets. |
| | |
- Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
6/05/03 - 15:59
| Heb je er een foto van ? Ik wil ook volgend jaar een Beuk gaan marcotteren. |
| | |
Nee, ik heb er geen foto van. Ik zag het pas toen de wortels bloot lagen. Ik heb geen digitale camera en in mijn gewone toestel zat geen rolletje. Ik wou de wortels niet te lang zonder aarde laten, dus geen tijd om een nieuw rolletje te halen. Maar buiten die rare plek om vormt de beuk wel snel veel nieuwe wortels. Het is volgens mij een dankbare boom om een marcot op te oefenen. |
| | |
Beste allemaal, Dit euvel is bij mij nooit opgetreden omdat ik altijd een tourniquet gebruikte bij het marcotteren van beuken. Met de ringmethode lukt het soms met deze nare gevolgen. De voet krijg je nooit zo mooi als met een tourniquet. Maak een ring van 4 milimeter breed tot diep in het hout en laat daar een een aluminium draad van 4 m.m. precies in passen en draai die goed vast,bewortelingspoeder er op ,ring er om heen van gaas, en opvullen met akadama. Op deze manier slaagt 90 procent, laat alles verder ongemoeid, behalve water geven, tot maart het volgende jaar. Overigens Johan probeer gewoon volgend voorjaar de knobbel zogoed mogelijk met niet je beste concaaftang, zoveel mogelijk te egaliseren. Na een paar jaar van een beetje bijschaven zal de voet er beter uit gaan zien. Arie |
|
|
|
|