| Vaak wordt een ovale stam veroorzaakt door sterke groei aan ene kant van de boom, zowel in de takken als in de wortels. Waar de sap het haardste stroomt wordt de stam dikker. Dat zijn de zogenaamde levenslijnen. Waarschijnlijk is de 'ovaal' veroorzaakt door een sterke levenslijn aan de ene kant of zelfs aan 2 kanten tegenover elkaar. Een oplossing is niet makkelijk te vinden vermoed ik. Kijk naar de spreiding van de wortels en probeer die bij een volgende verpotting meer evenwichtig rondom de stam te krijgen waardoor de sapstroom meer via de 'dunnere' deel van de stam gaat. Kijk ook naar de bovenbouw, je kan misschien proberen de zwakkere kanten aan te moedigen om meer te grooien .. misschien door bladsnoei op de sterkere delen aan de bovenkant van de levenslijnen? Overigens ik spreek hier uit de theorien en niet uit eigen ervaring. Ik heb gehoord dat er oplossingen gevonden kunnen worden in het beschadigen van de barst aan de dunnere kant, door de stam te slaan of lichte verticale snijwonden te maken. Hierdoor komt verdikking omdat de boom maakt een soort lidteken overheen. Ik heb geen exemplaar gezien waar dit niet tot een lelijk resultaat leidt. En de buren zullen je misschien beschuldigen van SM praktijen ;-) Lijkt mij beter om hiermee te leren leven en het toe te schrijven aan 'karakter' van de boom! Brian www.thebonsaiguide.com |