JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Enten

Verzonden door jeanvalenge België (My Page) op
19/05/03 - 7:48

Ik zou een zijtak op de stam van een eik willen enten tussen Dec en Feb, dit is de beste periode dacht ik ?.
Om dit met succes te kunnen uitvoeren heb ik enkele vragen :
moet de entrijs een jonge scheut zijn van 1 jaar oud, of mag het een oudere tak zijn ?;
mag de entrijs ingekort worden tot op een minimum van 2 knopscheuten ?;
wat is de maximale dikte voor een te ente tak (liefst dik)?;
buiten het omwikkelen van de entrijs aan de stam, zou het ook kunnen, door de entrijs op de stam vast te nagelen met koperen of ijzeren spijkertjes ?;
is het mogelijk meer dan één zijtak in dezelfde periode op de stam te enten ?.
De groetjes van
Jean

Verzonden reacties:

o
RE: Enten

Jeanvalenge
Ik kan je spijtig genoeg hierover geen inlichtingen geven maar Patrick Menkenhorst heeft daar heel veel ervaring mee en zal je zeker graag helpen .Ga maar eens naar zijn site via volgende link :www.bonsaikunst.nl dan kan je hem je vragen stellen
Lily-Anne

o
RE: Enten

Jean,

Helaas heb ik geen ervaring met het veredelen van eiken (al doet lily-anne dit wel een beetje vermoeden)
Wat loofbomen betreft heb ik enige ervaring met het veredelen van acers. Daarnaast werk ik momenteel veel met Pinussen.
Maar wellicht dat ik je verder helpen kan.
Het is inderdaad verstandig jonge griffels te nemen. Oudere hebben teveel schors en daar word het enten zeker niet makkelijker door. Ik top nooit de griffel. Zou ik dat wel doen dan moet ik op 1 of andere manier zien de wond af te dichten om uitdroging te voorkomen. Pas als ik zeker weet dat de griffel "vast zit" dan begin ik voorzichtig met snoeien.
Oude takken gebruik ik nooit, geen ervaring mee, kan je hierop dus ook geen antwoord geven.
Vastnagelen, hangt er van af of de boom waarop je de griffel zet al een dikke schors heeft ja dan nee. Met ander woorden op bomen met een dikke ruwe schors is het niet aan te raden dit te doen. Vraag me trouwens af wat het voordeel hiervan is. Je zet ze toch vast met tape of iets dergelijks. IJzer zeker niet gebruiken, dit gaat roesten.
Het is zeker mogelijk meerdere griffels te plaatsen, zolang ze maar niet elkaar verlengde worden geplaatst.
Je onderbreekt namelijk de sapstroom van de stam of tak waarop je ze zet. Zet je direct boven een dergelijke onderbreking weer een griffel dan krijgt de griffel minder voedingsstoffen dan elders op de stam. Kans van slagen....gering.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network