JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
4 Seizoenen Werk Fiche

Verzonden door jeanvalenge België (My Page) op
15/05/03 - 8:33

Hallo bonsai liefhebbers.
Het zou zeer gemakkelijk zijn als men één TABEL voor de 4 Seisoenen PER BOOMSOORT zou kunnen raadplegen, met de vermelding van de perioden : verpotten, bedraden, grondmengsel, taksnoei, twijgsnoei, nijpen, bladsnoei, kaarsjessnoei, naalden reduseren, watergifte, bemestingsscheme, ziekten en bestrijding.
De meeste bonsaiboeken behandelen wel enkele soorten bomen, maar zijn niet altijd volledig en/of spreken elkaar tegen.
Kan mij iemand zeggen, welk Boek, of welke site, een volledige opsomming en samenvatting geeft per boomsoort (buiten bonsais) met de hierboven vermelde wekzaamheden en met de gulden middenweg.
Of is er soms een goede ziel die dit monikkenwerk reeds heeft gemaakt en hiermee wil delen.
Ik ben er zeker van, dat dergelijke fiches per boomsoort, voor vele bonsai liefhebbers van nut zal zijn.
Wie kan mij (ons) hiermee helpen ???
Jean

Verzonden reacties:

o
RE: 4 Seizoenen Werk Fiche

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    15/05/03 - 9:27

Als het er niet is, dan kunnen we dat misschien gezamelijk opzetten ?

o

Initiatieven op dit gebied zijn altijd een goed idee.
Men leerd altijd van.
Ik heb zelf geen tijd voor.

Een van de redenen waarom boeken elkaar tegenspreken en ook dat het moeilijk is om tot zo een algemeen-geldende-draaiboek te komen is ligt aan de verschillen in locatie en weersomstandigheden per jaar.
Harry Tomlinson schreef zijn boeken op basis van zijn ervaringen in Midden-Engeland.
Koreshof, zat/zit een de rand van Sydney, Australie.
Acers doen het goed in Sydney maar in Brisbane gaan ze binnen 2 dagen dood met de zon, hitte en droge lucht.
John Naka zat geloof ik in California toen hij zijn boeken schreef.

Maar kijk eens de verschillen in eigen 'lagelanden'.
Zout in de lucht en weinig extreem temperaturen aan de kust.
Groningen meer extremen, warm in de zomer en af en toe een elfstedentocht s'winters terwijl in Maastricht het ook warm(er) is maar vochtiger enz.
Ook de temperatuur veschillen zijn groot tussen een met warmte-houden-beton omsingeld statsdeel en een platelandse gemeente maar 5km verder op!
Ik had het zelfs met voortuin en achtertuin. Niets groeide in de kleine voortuin (zelvde grondsoort) vanwege een gemeene tocht en weinig zon, terwijl dezelvde planten in de zonnig en meer beschutte achtertuin het heel goed deed.

En de ene jaar is er een witte-paas en een zalige mei-maand. Andere jaren koud tot in juni. Of een hele lange nazomer.
Variaties genoeg om een nauwkeurige werk onmogelijk te maken. Het zal altijd een 'algemene werk' blijven.
Bovendien zijn er geen 'manufacturers instructions' met een boom. Iedereen heeft zijn eigen methodes die HIJ/ZIJ vindt goed omdat ze de op dat moment gewenste resultaat opleveren.

Een andere factor is 'wat wil je met je boom bereiken'.
In het leven van een bonsai boom zijn er wisselende periodes waarin de beheerder de boom wil aanmoedigen tot bijv. groei of bloei of verdikking of een nieuwe top maken of knip-en-groei of bedraden of of of of ....
In een gedetaileerde draaiboek zou je met al die factoren rekening moeten houden en dan wordt het heel complex.
Tel op de aantal boomsoorten x tijdsperioden (dus juist niet de maanden) x doelstellingen x meningen en kom je op heel vaal gegevens uit!

Voor wat boeken betreft vind ik zelf de Harry Tomlinson boeken een goede leiddraad. Er zijn enkele websites op Internet die domweg de tekst hebben gecopieerd .. maar die ga ik niet melden want ik ben falicant tegen dat soort onbeschofte diefstal (tevens Copyright Wet overtredingen).

De boek van Simon & Schuster 'Guide to Bonsai' behandelt heel veel bomen, maar misschien een beetje summier informatie per boomsoort voor jouw doelstelling. Ik heb een engestalig versie uit 1990 met ISBN 0-671-73488-1 , maar misschien is er een nieuwere versie.

Brian
www.thebonsaiguide.com

o

Ik ben er ooit mee begonnen. Van de boomsoorten die ik had heb ik toen alle bewerkingen per maand gezet. Zodat ik niet telkens alle boeken na hoef te lopen.

Maar hoe je het ook opzet, er zullen altijd weer anderen zijn die vinden dat het op andere tijdstippen moet of dat er een mits of maar bij geplaatst moet worden.

Het is dus zeer persoonlijk.

Mijn schema zag er zo uit.

o

Beste Brain, Levon en Johan
Bedankt voor de snelle reacties op mijn vraag.
Ik zie dat er voor mijn voorstel intresse is.
BRIAN U hebt volkomen gelijk, dat de woonplaats op deze aarde een belangrijke rol speelt voorwat betreft de tijdstippen voor het onderhoud van onze bomen.
Niet tegenstaande moet er toch een gulden middenweg zijn voor de periode dat er bepaalde werkzaamheden kunnen en/of moeten uitgevoerd worden in ons klimaat Nederland en België.
Voorbeeld:
ULMUS
TAKSNOEI: na het vallen van het blad (Sep - Okt), voor de knoppen uitlopen (Maart).
VERPOTTEN : enz.......
Deze bewerkingen kunnen of moeten niet altijd in deze periode uitgevoerd worden (boom is te zwak, boom doet het goed zo, enz.), maar een tabel of fiche kan wel aangeven dat de ingrepen in deze periode met succes kunnen uitgevoerd worden.
Zo kan men in een oogopslag, voor de maand Mei zien welke de (mogelijke) bewerkingen zijn bij een bepaalde boomsoort.
Ik ben reeds geruime tijd bezeg met het opstellen van een memokalender per boomsoort van mijn verzameling, hij is zeker niet volledig en niet perfect, de gegevens zijn gefilterd uit boeken en sites, waarbij ik gezocht heb naar de gulden middenweg. Daarom had ik graag medewerking en sugesties om tot een goed resultaat te kunnen komen, dat gebruikt kan worden door ons allen als een memo steuntje "wanneer kan dit of dat nu weer".
Johan Verhagen (zie RE op forum) heeft reeds dergelijke tabelen gemaakt, LEVON (zie RE op forum) wenst eventueel zijn medewerking te geven voor de opbouw hiervan.
Dank voor Uw intresse.
Hierbij voeg ik de memokalender voor mijn bomen (niet perfect niet volledig).
Zijn er sugesties voor een betere vorm, inhoud, items, enz... kent U eventueel nog liefhebbers die hun bijdrage wensen in te bregen.

Graag Uw oordeel
Jean

o

Ik wil die van mij wel mailen aan mensen die er interesse in hebben. Maar hij is niet volledig, en naar mijn eigen inzicht gemaakt. Maar je hebt dan wel een aanzetje als iemand zelf ook zoiets bij wilt houden.

o

Johan
Je mag gerust Uw informatie aan mij mailen.
Iedere sugestie betreffende opmaak en interpretatie is welkom.
Mijn Mail adres: jeanvalenge@hotmail.com
Bedankt op voorhand
Jean

o

Jean,
In het boekje Praktische Handleiding Tot Het Kweken Van Bonsai staan handige tabellen voor de maanden van het jaar.
Het is geschreven door L.Z. de Liefde en uitgegeven door de Nederlandse Bonsai Vereniging met een voorwoord van Daan Goedkoop. Het is volgens mij in 1985 uitgegeven. Het is het kleinste en eenvoudigste boekje wat ik heb, maar ik kijk er iedere maand in. Om te kijken wat ik zeker niet moet vergeten. Misschien is het nog verkrijgbaar.
Groet,
Bert

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network