Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Olijf opkweken.
| | |
Verzonden door Aaltje geld/netherl (My Page) op 27/05/03 - 8:53
| Weet iemand waar je aan olijfpitten kan komen om deze te zaaien? De olijven die je eet zijn bewerkt zodat je met deze pitten niks meer kan doen.
Ik hoor het graag!
Groetjes,
Edith! |
Verzonden reacties:
RE: Olijf opkweken.
| | |
De start van mijn bonsaihobbie waren olijfpitten. Tijdens een vakantie in griekenland vond ik het zulke mooie bomen dat ik er ook een wou hebben. Ik wist toen nog niks van bonsai maar dacht dat je elke boom klein kon houden door snoeien. Goed gedacht dus. Ik heb wat olijven geplukt en de pitten meegenomen. Thuis in de grond gestopt. Er is wel wat bovengekomen, maar het ging ook weer snel dood. Volgens mij is ons klimaat niet echt geschikt voor olijfbomen. Een volwassener exemplaar houd het denk ik wel uit, maar een jonge zaailing volgens mij niet. Maar als je het wilt proberen, vraag aan iemand die erheen op vakantie gaat of ze wat pitten willen meenemen in het najaar. |
| | |
de olijf pitten die johan heeft gebruikt waren waarschijnlijk van het minder harde soort je hebt een europese(deze kunnen gewoon buiten staan ook s'winters) en dan heb je ook nog de mediteraanse soort die absoluut niet in dit klimaat thuis hoort meer in spanje/griekeland En om antwoord op je vraag te geven op je vraag je kan het beste gewoon naar een tuin centrum gaan, in de buurt bij mij,zit een tuin centrum dat xotus heet het ligt in de buurt van rotterdam zij verkopen zover ik weet ook olijf zaden en ook gewoon normale olijf boompjes van ongeveer 1 jaar oud(ze hebben er ook een bonsai afdeling). |
| | |
Aaltje Ik heb voig jaar een kleine olijfplant meegebracht van het zuiden van Frankrijk - er hingen al een aantal onrijpe olijven aan ,die thuis goed rijp zijn geworden .De plant is deze winter in de vorstvrije veranda gebleven en staat nu al buiten van begin mei- hij staat al volop in de bloei, dus kan ik hopen op nieuwe olijven . Als je niet aan olijven geraakt om te zaaien , laat me dan iets weten ,dan bezorg ik ze je in het najaar .Succes Lily-Anne lily-anne.vereecken@pandora.be |
| | |
| Hoi Lilly-ann, Dit aanbod kan ik natuurlijk niet afslaan. Ik zou heeeeel graag een paar olijven van je ontvangen als deze rijp zijn. Heb je enig idee wanneer dit is? Dan zet ik even in mijn agenda dat ik tegen die tijd mijn adres doormail. Alvast heeeel hartelijk bedankt! Groetjes Edith |
| | |
Edith Wanneer de olijven juist rijp zijn kan ik nu niet zeggen ,ik heb het niet opgeschreven .Ik veronderstel dat dit tegen eind september -begin oktober zal zijn . De bloemetjes zijn stilaan aan het uibloeien en ik ben er zo goed als zeker van dat er olijven aan zullen komen - Wanneer het best is dat je de zaden in de grond steekt ,zal je verder moeten opzoeken op het net ,want daar kan ik je geen raad over geven . Laat me zeker je adres weten tegen die tijd - je kan me thuis mailen . Graag gedaan Lily-anne |
|
|
|
|