JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
entwas gezocht

Verzonden door Lily_anne België (My Page) op
23/05/03 - 10:13

Ik wil graag wat experimenteren met enten van bomen -onlangs zag ik een demonstratie over enten met entwas -dit zou zeer goede resultaten geven en beter zijn dan een gewoon wondafdekmiddel - Het ziet eruit als een soort schilfers van was -als de ent klaargemaakt is ,moet je hem met de gesmolten was afdekken.Wie weet waar ik entwas kan kopen of bestellen in België ,in kleine hoeveelheid (1à2kg)
Bedankt voor uw reactie
Lily-Anne
lily-anne.vereecken@pandora.be

Verzonden reacties:

o
RE: entwas gezocht

Lily-Anne

Als je er gewoon om vraagt bij een boomkwekerij waar veel geent word, wil men zonder veel moeite je wel wat entwas meegeven. Zeker omdat het maar om kleine hoeveelheden gaat.
Zelf gebruik ik geen was meer. Ik blijf het moeilijk vinden om de juiste temperatuur te bepalen. Is het te koud dan blijft het niet zitten. Wordt het te warm dan gaat de ent dood of ontstaat er een lelijke plek. Maar misschien heb jij meer geluk.
Zelf maak ik al enige tijd gebruik van isolatie tape. Verkrijgbaar in iedere bouwmarkt. Loodgieters gebruiken het om gasleidingen mee af te dichten. Moet zeggen bevalt prima
En eh, 1 a 2 kg is wel erg veel.
Succes

o

Patrick
Bedankt voor je reactie!Spijtig genoeg is er geen boomkweker in mijn buurt ,maar ik hoop het toch te vinden.Wat bedoel je eigenlijk met isolatietape?? is dat teflon? Is het witte tape die wat lijkt op het witte vliesje dat binnenin een ei zit en dat je van de schaal van een gekookt ei kan pellen? of hoe heet het of hoe ziet het er uit??(die 1à2kg was ,dat is een schatting -ik heb er geen idee van hoeveel je nodig hebt om handig te kunnen werken
groetjes
Lily-Anne

o

Lily-Anne,

Inderdaad is dat die witte tape die eruit ziet als het witte vliesje binnenin een ei (Geweldige omschrijving trouwens, had het zelf niet zo bedacht).
Helaas weet ik de merknaam er niet van.
Ik zet wel even een paar foto's hier in het forum, waarbij ik de tape heb toegepast bij het plaatsen van enten op dennen.
Mocht je nou nergens die was kunnen vinden geef dan even een seintje. Wil je gerust wat toesturen, ik gebruik het immers toch niet meer.

o

Is dat vergelijkbaar met wat William Vlaanderen heeft in zijn winkel? www.samurai.nl en kies Accessories en scroll naar beneden.

Brian

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Samurai Online Winkel

o

Bian
ik ben eens naar die site gaan kijken maar zie nergens accessories staan en kan dus niet zien wat je bedoelt-kan je het wat verduidelijken?

Patrick,
ik zal het met die tape zeker uitproberen -is het nodig om na een tijdje de tape wat door te snijden opdat het stammetje anders niet kan verdikken of gaat hij rekken en vanzelf openspringen ?-als je de foto's op het net zet , is het dan bij deze vraag dat ik ze moet zoeken??--welk is het ideale moment om te enten volgens uw ervaring ,of is dit afhankelijk van de soort .Werk jij met stekken in de koeling ?Ik zou vooral willen proberen om acers en krulhazelaar te enten -heb je daar ervaringen mee?
Nogmaals bedankt voor je reactie!!

o

Lily-Anne

Hier zijn een paar foto's waarbij ik deze tape toe heb gepast op Pinus Nigra Nigra.

Na verloop van tijd moet je inderdaad de tape verwijderen. Wanneer je dit moet doen laat de boom je vanzelf zien. En het verschilt wel degelijk van soort tot soort.
Met de hazelaar heb ik geen ervaring. Acers, alleen bij het veredelen met onderstammen. Dus niet het verbeteren van bijvoorbeeld de takkenstructuur zoals bij de Pinus Nigra Nigra. Vooraf gaan de enten uiteraard eerst de koelkast in.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Bonsaikunst

o

Lily-anne,
Ik had een stap gemist.
www.samurai.nl
Kies Shop
Kies Accessories
scroll naar beneden
de laaste 2 items zijn de speciaal tape

Brian

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Samurai

o

Brian
Nu heb ik het wel kunnen bekijken op Samurai site ,maar het is me niet echt duidelijk of die tape kan gebruikt worden bij het enten
Toch bedankt
Lily-anne

o

Patrick
Bedankt voor de foto's- ik sta er wel verbaasd van dat je zo'n vrij grote takken kan gebruiken om er op te enten.De tape is ook wel duidelijk herkenbaar .Het is voor de acers ook wel mijn bedoeling om ze te gaan veredelen op een onderstam -u hebt daar blijkbaar ervaring mee - kan je me bepaalde literatuur aanbevelen of staat het op uw site ? ( ik kon er niet binnen deze avond - ik probeer dit nog eens op een ander moment )
Volgens het boek van Harry Tomlinson kan je ook acers stekken ( ik deed het nog maar alleen met acer buergeranum )maar wat is eigenlijk het doel of het voordeel van op stam veredelen ?
Groetjes
Lily-Anne

o

Lily-Anne

Het belangrijkste doel of voordeel van het enten op een onderstam is simpelweg omdat anders de soort niet of nauwelijks te vermeerderen valt. Dus niet door zaaien of door stekken.
Daarnaast is het vaak zo dat de onderstam krachtiger groeit en (beter)resistent is tegen allerlei ziekten. Door de zwakkere ent op een dergelijk onderstam te zetten "profiteerd" deze van die eigenschappen.
Helaas weet ik geen boek dat uitsluitend het enten van acers behandeld. Wel kun je in de betere boekenwinkels, boeken vinden waarin 1 of meerdere hoofdstukken over vermeerderen dmv enten beschreven staan. Het hoeft natuurlijk niet speciaal te gaan over de combinatie bonsai en enten maar dat begrijp je natuurlijk wel.

Succes

o

Hoi Patrick en Lilly-Anne (leuke naam trouwens. Die komt op mijn lijstje voor kindernamen),

Met veel interesse volg ik jullie tips/adviesen en discussie over het enten. Ikzelf heb mij hier nog niet aan gewaagd, maar begin zo wel heel erg nieuwsgierig te worden. Als één van jullie mij ook nog kan vertellen hoe lang een ent in de koelkast moet liggen (of verschilt dit per soort?) en wat hiervoor de beste tijd is, kan ik volgens mij ook een poging gaan wagen.

Leg je de ent trouwens in de koelkast om de sapstroom stil te leggen o.i.d.?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes Edith.

o

Edith,

Verschilt per soort. En inderdaad is het om de sapstroom stil te leggen.
Meer info, stuur gewoon een mailtje

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: bonsaikunst

o

Enten heb ik nog nooit gedaan, lijkt me wel moeilijk.
Die tape is gas-tape, dat plakt toch niet?, of is dat ook niet de bedoeling?.

Etienne.

o

Etienne,

Inderdaad is dit "gas-tape" En het hoeft niet te plakken. Je moet het zien als een soort van verband. Het zorgt ervoor dat de ent-plek niet uitdroogt.

o

Entwas gevonden
Hartelijke dank aan iedereen die reeds reageerde- we kunnen heel wat van elkaar leren .Uiteindelijk heb ik warme entwas gevonden bij de firma Montauban , heel dicht bij mijn woonplaats en kan ik op het gepaste moment gaan experimenteren met enten . Ik zal zeker ook de tape uitproberen en andere afdekmiddelen om te zien wat de beste resultaten geeft.
Lily-Anne

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network