Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Mieren!?
| | |
Verzonden door Willempie Noordholland (My Page) op 1/05/03 - 13:55
| Beste forumgenoten,
Vorig jaar een prachtig "dennenbosje" gemaakt wat reeds prima begint uit te lopen aan de uiteinden van de takken.
Nu zitten er mieren, ws een complete familie, in de pot. Wat kan ik hier aan doen? Opnieuw verpotten of kan ik een mierenlokdoos tussen de dennen plaatsen. Wellicht heeft iemand een briljant "huis, tuin, en keuken middel"?
PS kan ik al starten met het verpotten van de den-achtigen?
Dank voor de reacties.
Groet, Willem. |
Verzonden reacties:
RE: Mieren!?
| | |
Willem Heb beste kan je ' mierendood' kopen. De korreltjes worden het nest in gesleept en voila. kijk goed uit met mieren (nuttige beestjes overigens), ze hebben één lastige hobby: kweken van luizen. Ze sjouwen luizen naar elke geschikte plant. gr |
| | |
Willem Kijk eens goed of je planten geen last van bladluizen hebben of schildluizen (ik weet niet of die op dennen komen)maar , als ik mieren zie op een bonsai of potplant dan is dat meestal een teken dat er luizen opzitten -het is dan voldoende om de luizen te bestrijden ,de mieren zullen dan ook wel weg blijven want zij snoepen van de kleverige druppeltjes die de luizen afscheiden succes! Lily-anne |
| | |
| Ik heb ook eens een buxus gehad die een hele familie mieren in z'n kluit had. De plant had er verder niet echt last van, maar ik heb 'm toch behandeld met mierenpoeder. Je lost het op in het water dat je hem geeft. Ze waren binnen de kortste keren weg. Die tip over luizen is wel een hele goede. gr. René |
| | |
Willem, Dompel de pot enige uren in een grotere bak onder water en familie mier is verdwenen. Indien het nest in de pot zit en niet elders. Als het nest ergens anders zit en het blijken luismelkers te zijn. Zul je moeten spuiten. Groet, Bert |
| | |
| Als mieren het nest ergens anders hebben maar op luizen afkomen in je bonsai, is het dan mogelijk dat de mieren snelle werken dan dat de luizen vermeerderen?, een soort natuurlijke bestrijding dus.... Groet, Etienne. |
| | |
| Een simpel truukje is om een baan van kalk om de pot te strooien. Aangezien mieren hier niet overheen kunnen lopen is dit vrij effectief. Ook zou je een mengsel van stroop, water en bakkergist kunnen kneden en hier kleine bolletjes van kunnen maken. ALs de mieren dit opeten is het snel met ze gedaan. Veel succes, |
|
|
|
|