JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
middel tegen luis

Verzonden door Johan_Verhagen (My Page) op
26/06/03 - 2:35

Tot nu toe haalde ik altijd kant-en-klaar middel om tegen luis te spuiten. Maar om kosten te besparen wil ik het nu zelf maken. Volgens mij werkt dit net zo goed.

Ik ben alleen op zoek naar de samenstelling. Volgens mij was het water met spiritus en groene zeep.
Wie kan mij vertellen hoeveel spiritus en hoeveel groene zeep op een liter water toe te passen.
En moet het perse groene zeep zijn, of kan er ook gewone zeep of afwasmiddel gebruikt worden?

Verzonden reacties:

o
RE: middel tegen luis

Een flinke scheut spiritus (50ml?) op een liter water. De groene zeep is bedoeld als je het gebruikt tegen schildluizen, daar dit het schild zou afbreken. Ik meng in dergelijke gevallen wat afwasmiddel erdoor.

Wel opvallend: ik stap juist over op de spuitbus daar deze makkelijker de onderkant van de bladeren besproeid. Mogelijk dat een spuit met handmatig drukpompje ook goed werkt.

o

Bedankt Herman,

Ik had nog wat gezocht op internet en ontdekte dat brandnetelgier ook goed werkt als preventief middel. Dit heb ik nu gemaakt en daarmee heb ik de bomen bespoten.

Een flinke bos brandnetelbladeren een kwartier laten koken in 1 liter water. Daar een lepeltje groene zeep bij doen. Dit mengen met 4 liter (regen)water. Daarmee de bomen besproeien.

Het is niet echt bedoeld om een plaag weg te krijgen, maar preventief of voor een paar luizen schijnt het goed te werken. De planten worden er sterker van.

o

De luizen blijven dan wel weg, maar stinkt dat spul niet vreselijk?

o

Als je de brandnetelbladeren kookt ruikt het wel. Ik vond het niet echt stinken, maar gewoon een vreemde geur.
Als je het dan aanlengt met water en spuit dan ruik je er niks van.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network