JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Mijn nieuwe stelling

Verzonden door Johan_Verhagen (My Page) op
3/06/03 - 7:41

Ik heb nu eindelijk mijn huis met tuin betrokken. Nu kan ik niet mijn hele tuin gebruiken omdat mijn vrouw ook nog wil zitten en mijn kinderen ook een plek nodig hebben om te spelen, maar ik heb wel een rand geclaimed om mijn bonsai op te stellen.
Ik had het volgende bedacht:
Blokken van gasbeton, met daarop houten planken. Daarop nog een zo'n zelfde laag, maar dan iets smaller. Op deze manier denk ik al mijn bonsai goed kwijt te kunnen. Boven de stelling wil ik een afdakje maken met kleine platte dakpannetjes wat rust op twee palen van bamboe.

De achterzijde wil ik bekleden met rietmatten.
Om de stelling wil ik grind leggen met een paar platte stenen als staptegels.

Het schetsje hieronder geeft een beetje aan hoe het eruit moet komen te zien, al kloppen de maten niet helemaal.
De onderste plank word 3 meter lang, 60 centimeter breed, en staat op 80 centimeter hoogte.
De bovenste plank word 2 meter lang, 40 centimeter breed, en staat op 120 centimeter hoogte.
Het afdakje staat op 2 meter hoogte.

Door dit afdakje kan ik 's winters weer gaas om mijn stelling plaatsen zodat ze redelijk uit de wind staan.

Laat allemaal eens weten wat jullie anders zouden doen. Andere maten, materialen, vormen.
Als iedereen zijn/haar commentaar wil geven dan krijg ik misschien nog wat goede tips of hints.

Met vriendelijke groet,
Johan

Verzonden reacties:

o
RE: Mijn nieuwe stelling

Hoi Johan,

Waarom dakpannetjes en geen gaasdoek of iets dergelijks? Is lichter (gewicht en daglicht) en regen komt gewoon door.

Gasbeton kon wel eens lelijk groen gaan uitslaan. Ik heb planken patiostenen. Maar dat is 30cm hoog en en geen 80cm. 80 cm hoogte met gasbeton lijkt mij ook onstabiel worden, eventueel kan je op 40cm voorraadplanken maken die je aan het zicht onttrekt met nylon gaas.

Met persoonlijk ook benieuwd naar andere meningen en oplossingen.

Herman

o

Hoi Herman,

Bedankt voor je reactie.
Het afdakje met pannetjes kwam eigenlijk voort uit een beeld wat ik voor me heb van jappanse muurtjes met pannetjes er bovenop. Het zal denk ik niet veel licht tegenhouden omdat het op twee meter hoogte zit. Wel vind ik het lekker dat ik op deze manier een net om de hele stelling kan trekken op zeer natte of koude dagen. De bonsai staan dan in de schaduw en beschut tegen weer en wind.

Gasbeton zal toch niet instabieler zijn dan andere stenen? Het leek mij wel een goede oplossing. Of denk jij dat de hoogte te groot is? Ik had zo eens gekeken en 80 centimeter leek mij mooi als ik op een stoel zit. 120 centimeter is een mooie hoogte als ik sta.

Wat bedoel je met planken patiostenen. Zijn dat die vierkante betonstenen met een vormpje erin? Die slaan waarschijnlijk wel minder snel groen uit. Ik zou dan een hoogte van 90 en 120 centimeter moeten maken.

Heb jij je planken gewoon los liggen op die stenen? Ik wou ze eigenlijk vastschroeven omdat ik denk dat het dan wat stabieler is. Maar in die betonnen stenen kun je volgens mij niet schroeven.

Ik zal eens gaan zoeken of ik ergens wat vind over hoogtes van plankente hoogte is.

o

Gevonden.
http://www.bonsai-in-belgium.be/nl/verzorging_7_nl.htm
Hier staat ook 70-80 centimeter. Dat had ik dus goed.

De foto's hier laten ook een beetje zien wat mijn bedoeling was. Alleen is dit volgens mij kalkzandsteen ipv gasbeton. Maar ook wit. Ik wil twee blokken van 60x40 op elkaar lijmen ipv die kleine blokken.

o

Gasbeton schatte ik instabieler omdat het lichter van gewicht is dan patiostenen (inderdaad die vierkante met de vormpjes).
Ik heb zelf losse planken op patiostenen. Maar bij mij is het dan ook niet hoger dan 30 cm, dus schroeven hoeft niet en kan inderdaad denk ik ook niet bij deze steen. Bij nader inzien kon verlijmd gasbeton wel eens steviger zijn dan een stapel patiostenen.

Die 'belgische' stelling ziet er goed uit.

o

Haj Johan.

Had er inderdaad overheen gelezen,sorry.
Mijn nieuwe stelling word totaal van hout gemaakt.
afmetingen: breedte 6 meter
diepte etages 50 cm (ik gebruik houten tuin tegels van 50bij50)
hoogte eerste etage 60 cm en de tweede 40 cm hoger.
de etages worden aan de voorkant af gedekt met riet

verder komt er een afdak op van betum golf plaat wat weer afgedekt word met een rieten mat.
dit addakje word weer voorzien van een water goot.
dan heb ik meteen twee plekken war ik regen water kan opvangen.

als het zaakje klaar is zal ik een paar foto's plaatsen.

Groet Patrick.

o

Ik verbaas mij een beetje over de ruimte tussen de eerste en tweede etage. Zowel bij Johan als Patrick 40 cm. Dat is volgens mij ook meteen gangbare hoogte van bonsai. Ze passen dan maar net. Bij Johan is de bovenste plank smaller dus dat geeft nog iets meer licht, en bij Patrick zijn de tuintegels niet helemaal gesloten, maar het blijft donker en krap voor mijn idee.

Heeft iemand ervaringen met twee etages met deze tussenruimte?

Herman

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    11/06/03 - 3:22

Ik zou het persoonlijk ook een cm of twintig ruimer maken.

o

Ik had gewoon gekeken wat een mooie hoogte is als ik zit. Toen kwam ik uit op 80 centimeter. Als ik sta, dan lijkt 120 centimeter me een mooie hoogte. Ik heb deze hoogtes puur op gevoel bepaald. Maar nu ik zie dat Patrick dezelfde hoogtes heeft denk ik dat ik goed zit.

De bonsai zullen niet zo zeer voor elkaar staan. Met de standplaatsen zal ik wat moeten spelen. Ik denk dat het niet mooi is als er twee bonsai precies achter elkaar staan. Ze zullen dus wat moeten verspringen tov van elkaar. Ook heb ik ergens gelezen dat het mooier is als de hoogte ook nog een beetje verspringd. Dus sommige bonsai op een houten blok zetten wat je op je stelling legt.

Maar ik denk dat mijn mooiste bonsai op de bovenste plank komen en mijn pre-bonsai/zaailingen op de onderste.
Doordat mijn onderste plank 3 meter is en de bovenste maar 2 meter heb ik nog een plaats voor een zeer grote bonsai.

o

Het is inderdaad verstandig om eerst een beetje te spelen doormiddel van een kunst matige stelling,om te kijken wat voor jouw de beste keuze is.
heb ik eerst ook gedaan voor ik het daadwerkelijke ontwerp ging maken.

Zorg dat je voldoende ruimte houd om wel op een normale manier je bomen te kunnen sproeien e,d.
hellemaal als je en stellage met afdak maakt!!!!!
ook zou ik de voorkant van je stellage dicht maken,dat zorgt hellemaal voor een mooi plaatje,leid toch af zo'n zwart gat achter je bomen.
40 cm ruimte tussen de etages lijkt mij de beste keuze.
had eerst 60 cm in gedachte maar bleek later is toch iets te ruim.

groet Patrick.

o

Johan,
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar doe ermee wat je wilt.
Ikzelf vind dat stenen gedoe nogal 'koud' aandoen en heb daarom een houten raanwerk gemaakt met daarop planken. De planken niet tege elkaar zodat water en wind vrijspel hebben.
Als luifel (niet recht maar schuin aflopend) het zelfde principe maar hier geen dakpannen maar klimplanten als dakbedekking. Zo komt er nog zon doorheen en -ook belangrijk- water.

Als je meer wilt weten reageer dan kan ik een foto van het geheel plaatsen.
Succes met je 'bouwwerk'.

Paul Wolters

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Paul's Bonsai-site

o

@ paul,

Het is zeker geen mosterd na de maaltijd, want ik heb mijn stelling nog niet gebouwd.
Als je een foto wilt plaatsen, graag.
Misschien vind ik een geheel in hout er nog wel beter uitzien.

Groeten, Johan

o

Johan,
na het lezen van deze berichten wil ik je toch waarschuwen voor het gebrek aan licht. Gesloten afdak en een rieten rugwand.
Het oogt wel niet zo mooi maar volgens mij vervang je beide beter door schaduwnet.
Ikzelf gebruik reeds een paar jaar het zogenaamde "Sneeuwnet" (schaduwnet bestaande uit geperforeerde stroken van een 7 tal cm dewelke van elkaar gescheiden zijn door een opening van ong. 5 cm. Dit zorgt voor uitstekende resultaten (geen bladverbranding en toch voldoende licht".
Vroeger gebruikte ik een stelling zoals je beschreef.
Deze heeft als nadeel dat de bladeren en takken van de achterkant van je bonsai omhoog groeien, naar het licht toe. Het enige dat je ertegen kan doen is je bonsai 's wekelijks draaien.
Groetjes Polle

o

@ Polle,

bonsai draaien doe ik zowiezo. Is noodzakelijk omdat mijn bonsai altijd met een zijde tegen een muur staan.
De achterwand is nu metselwerk. Dit wil ik vervangen door riet. Dat zal dus niet uitmaken voor het licht. Eerder meer licht omdat het een lichtere kleur is.

Dat afdakje wil ik vrij hoog hangen. Zodanig dat het geen zon weghoud. Ik wil dat afdakje meer voor de zeer natte dagen.
Maar ik zal het afdak eerst gaan testen. Voordat ik een definitief afdak maak zal ik een plaat neerhangen van dezelfde afmetingen om te kijken of er niet teveel licht wegvalt. Als het toch teveel licht wegneemt, dan zal ik een wat opener dak nemen.

o

Misschien wat vreemde vragen die ik je stel maar welke soorten Bonsai heb je. Ik bedoel Juniperus, Pinus, etc. etc.

Denk je dat je in de toekomst grotere bomen gaat vormen of kopen of ben je tevreden met wat je hebt?

Wat is de reden dat je er een afdak boven wilt hebben?

o

@ Urikawa,

Ik heb allerlei soorten. naaldbomen, loofbomen.
jeneverbessen, pinus, beuk, haagbeuk, eik, iep, esdoorn, enz.

De grootte van mijn bomen is afhankelijk van waar ik tegenaan loop, maar ik heb toch wel een voorkeur voor de wat grotere bonsai. Het meeste wat ik nu bezit heeft een normale afmeting (30-40 centimeter)

Het afdak vind ik wel makkelijk zodat ik de ergste regen buiten kan houden.
Afgelopen jaar hadden we ook zo'n periode dat het drie dagen heeft geregend, en daarna begon het te vriezen. Dit kan funest zijn voor je bonsai. Met een afdakje kun je ze wat meer afschermen tegen regen. Ik geef ze wel wat vaker water.

Verder lijkt het me wel leuk aandoen. Zo'n afdakje met oude dakpannetjes.

o

Ook ik zit te spelen met de gedachten van een nieuwe stelling. Ik ga de stelling tegen een buitenwand zetten dus ik heb de optie om met plankdragers te werk gaan. Het voordeel is het gemak waarmee we de hoogte kunnen stellen, je hebt geen poten nodig. Nadeel zijn de gaten in de muur.

Optie voor de tweede, hogere planken: zet de mooiste bonsai op palen in plaats van een lange plank. Kost meer maar je hebt meer variatie en oogt dus mooier (vind ik). Als je de palen tussen de (lagere) planken heen plaats dan wordt het nog speelser. Zo'n stelling heb ik nu thuis. Ik heb een lage stelling bestaande uit houten kisten als poten en 2 flondersplanken. De planken zet ik niet klem tegen elkaar maar met een spleet. In die spleet rijzen hier en daar de (hogere) palen.

Voor de palen denk ik aan 2 opties: hardhouten vierkante palen of bamboe. Het laatste heb ik bij Leen gezien, echt fraai. Hij zet houten palen of pvc buizen in de grond, daaroverheen zet je de bamboe palen. De moeilijkheid is om die passend te krijgen (in de bamboepalen geschoven tot de eerste naad). Maar het resultaat is een demonteerbaar geheel waar geen schroef aan te pas komt!

Op de lagere planken kun je lekker werken, op de hogere mooi showen.

o

@ Paul,

Heb Jij nog een fotootje kunnen maken van de gehele stelling in hout?

@ Ron,

Wat jij beschrijft lijkt me ook wel mooi. Maar ik ga het nu eerst eens proberen op de goedkope manier. De planken heb ik zojuist opgehaald. Nu binnenkort even de stenen, en dan kan ik gaan bouwen.
Als ik het dan een jaartje in gebruik heb ga ik kijken hoe het bevalt qua hoogtes breedtes en aanzicht, en kan ik het misschien verranderen naar jou idee. Maar wat ik nu bouw kost me bijna niks, en bespaar ik me de kosten van een duurdere stelling die ik niet goed heb gebouwd.

o

Johan, ik zou je nog wat foto's laten zien. Op mijn site heb ik een aantal foto's geplaatst van mijn opstelling.
Zie Bonsai - Plantopstelling in de tuin

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Paul's Bonsai-site

o

Mijn nieuwe stelling staat inmiddels. Hij is nog niet af, maar hij voldoet.
Het geheel lijkt wel een beetje op dat van Paul. Alleen stenen onder de planken ipv hout.

Vorige week heb ik de stenen neergezet en de planken erop gelegd. Het zit nog niet aan elkaar geschroefd en gelijmd, maar het waaide behoorlijk toen ik het neerzette en het bleef staan. Maar ik ga het nog wel vastschroeven voor de zekerheid.

Ik twijvel nog een beetje over het afdak. Er werdt al eerder gesuggereerd dat het teveel licht zou wegnemen. Ik dacht toen dat het wel mee zou vallen, maar ik had ongelijk. Als ik het hoog genoeg plaats zodat het geen licht wegneemt, dan is het dak zo hoog dat het niet meer bij de stelling past. Ik zal dus iets moeten maken wat open is. Zoiets als Paul heeft.
Ik heb nu achter de stelling een rietmat geplaatst. Dit ziet er mooie uit.
Nu ga ik kijken naar het afdakje. Daarna wil ik een afscheiding op de grond maken en grind om de stelling leggen.

Ik zal binnenkort een digicam van mijn werk lenen en dan een paar foto's plaatsen. Want hoe meer foto's, des te beter weet iedereen wat hij wel of niet wilt.

o

Mijn stelling staat inmiddels ook.
Ben ook van het afdakje afgestapt en gebruik nu twee grote parasols om het zonlicht te temperen.

De hoogte van mijn stelling heb ik totaal veranderd.

de eerste stelling op 80 cm en de tweede op 140 cm .
De stelling is totaal van hout gemaakt en is aan de voor kant dicht gemaakt met riet Later kan ik hier een deur in zetten,zodat ik een enorme opslag ruimte / overwinter ruimte heb of ik kan er nog een stelling voor zetten met als hoogte 40 cm.
o ja de breedte van de stelling is nog onveranderd gebleven ik heb de tuin tegels van 50 bij 50 gebruikt.

Ik moet zeggen ik vind het een perfecte hoogte.
Als je zit maar ook als je staat het maakt niet uit de bomen staan perfect het uitzicht is adembenemend.

Nee hoor ik ben helemaal niet happy.

Groet Patrick.

o

Gisteren heb ik ff een digitale camera geleend en een paar foto's gemaakt zodat jullie een beeld hebben van hoe het er nu uitziet. Dit geeft een beter beeld dan het tekeningtje wat ik gemaakt had.

Ik wil er nog wel een afdakje boven maken zoals paul heeft. Dit afdakje zal aan de muur hangen en aan de voorkant rusten op twee bamboepalen.
De rietmat aan de achterzijde moet nog wat groter worden en beter vastgezet worden zodat ik van die lelijke draad af ben.

De stelling leeg:

De stelling met enkele bonsai:

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    13/08/03 - 16:00

Zitten die onderste blokken vast aan elkaar ? Zo niet, dan zou ik dat met dit nederlands weer zeker doen !

o

Nee, ze zitten nog niet aan elkaar vast. Dat moet ik nog doen. Maar ze hebben al een aardige wind doorstaan. Toen had ik mijn bonsai eraf gehaald voor de zekerheid. Maar het gaat geen kant op.
Maar ondanks dat ga ik alles nog wel aan elkaar bevestigen.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network