JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
ziekte aan junipernus?

Verzonden door viper_gw (My Page) op
17/06/03 - 10:40

Heb thuis op balkon (noorderkant, zonlicht v 19u tot +/- 21u.)een junipernus in een ronde bloempot (15 cm hoog).
geef deze elke dag een beetje water, 1x in de week (maandag) geef ik zoveel water dat het er onderaan terug uitloopt. nu krijg ik aan de stam een witte verkleuring.
is dit schimmel of 1 af andere ziekte?
of geef ik gewoon te veel water?

KAN MIJ IEMAND EEN GOED BOEK AANRADEN?
BEN MAAR PAS BEGONNEN VAN JAN 2003.
KAN ALLE RAAD OF HULP GEBRUIKEN.

Verzonden reacties:

o
RE: ziekte aan junipernus?

hey,
geef je het water van de kraan? dit bevat redelijk wat kalk waardoor je een witte verkleuring krijgt. ik denk niet dat het kwaad kan maar toch maar beter regenwater.
een goed boek vind ik "het bonsai handboek" van david prescott.

tommy

o

Ik zit met hetzelfde probleem bij een van mijn jeneverbessen. Ik had het ook al eens gevraagd, en toen dachten mensen hier dat het geen kalk was maar een schimmel/ziekte. Ik denk dat nu zelf ook, maar heb nog geen flauw idee wat ik er aan kan doen.

o

Hallo,

Het vermeende probleem kan inderdaad kalkaanslag zijn, ik zie dit bij mij ook wel eens aan de stam van een kleine juniperus van mij. Soms ga ik er even met de bovenkant van mijn nagel langs en valt er een schubje kalk af. Voor juniperussen kan dat geen kwaad. Even nog iets over water geven aan deze boom, eigenlijk geldt dit voor alle bomen.
Geef pas water als de grond bijna of die dag geheel droog geworden is. Geef dan zoveel water dat dit onder uit de pot loopt, dit om de zuurstof in de grond te verversen. In geval dat een grondsoort wordt gebruikt die snel dicht slaat c.q. verhardt, dan na tien minuten nog eens water geven. Bedenk bij het water geven dat wanneer de grond bij de juniperus constant nat blijft de wortels snel gaan rotten, dit is eigenlijk bij alle bomen het geval.
Groetjes

Arie

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    26/06/03 - 14:15

Meeldauw ? Of komt dat niet op jeneversbessen voor ? Ik had het bij terugkomst ook op een Kardinaalsmuts.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network