Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Menorca
| | |
Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op 26/06/03 - 14:27
| Waarschuwing :
Ik kan de echte bonsai liefhebbers echt afraden om naar Menorca te gaan. Het hele eiland staat vol met Yamadori Dennen en Jeneverbessen, die niet in het vliegtuig passen :-( Echt de één na de andere perfecte boom voor bonsai ...... |
Verzonden reacties:
RE: Menorca
| | |
| tell me about it .... in september naar de Zuidkust van Turkije getrokken ... same story ... vrij frustrerend. Heb me wijselijk beperkt tot een hoop palmzaad. Dat paste wel in de reiskoffer. |
| | |
| Hmmm ik denk dat ik eens met de auto naar de zuidkust van turkije op vakantie ga :) (met groote aanhangertje) |
| | |
Heren, een beetje vindingrijker graag. Boompje gelijk inkorten tot de geschikte hoogte, in een pot op het balkon in de schaduw zetten en vlak voor het vertrek in een plasticzak inpakken, in 't koffertje en direct na de douane op Schiphol eruit. Zou het zo niet kunnen? |
| | |
Het zou kunnen, maar niet zonder risico's: Het overleven van de boom wordt er niet beter op en bovendien is het dacht ik strafbaar. Een boom verdient respect en naar mijn idee gebeurt dat niet op deze wijze. Herman |
| | |
| Ik zag in de IBC gallery een post van Tony Tickle die op die manier een eik (en niet eens zo'n kleintje) als handbagage in het vliegtuig meenam. Blijkbaar mag dat en de boom heeft er niet veel last van gehad. René |
| | |
| Het ligt er aan uit welk land je komt en naar welk land je gaat. Bepaalde soorten mag je niet meenemen omdat ze mogelijk beschermd zijn in het land van afkomst. Verder spelen bomen en planten ziekten een belangrijke rol. Om die reden mogen bepaalde soorten niet het land worden ingevoerd. Anderen moeten eerst in quarantaine en dat kost je geld. Net als in Nederland is het in veel anderen landen gewoon verboden om uit het "wild" bomen e.d uit de grond te halen. Bij de douane kunnen ze je het vast wel vertellen. Groet, Etienne. |
| | |
Even aanvullen dat Tony Tickle heel veel jaren mee doet aan bonsai en weet de regels die gelden voor de landen waar hij zijn bomen vandaan haalt en toegangsregels voor Engeland. Hij weet ook verdomd goed hoe je voor die bomen moet verzorgen en kan wel 'licht' doen in een verhaal in een forum maar er gaat wel degelijk veel voorbereiding aan vooraf. Nederland kent strenge regels voor het importeren van bomen. Het komt bijna elke jaar voor dat een hele containerlading bonsai uit bijv. Indonesia en omgeving allemeel doodgaat in een vere haven omdat NL "moeilijk" doet over de import vergunningen en gezondheids controles. En dat zijn profs die elke maand bomen importeren!!!! Er is een paar jaar geleden een hele thread in de IBC forum geweest over de schade die vericht is in de VS door mensen die de stiekem een boom/zaad importeren. Miljeonen schade. Industriele productie in hele staten is onderuitgegaan aan ziektes geimporteerd door mensen die vonden dat de regels niet op hun van toepassing waren. De gezondheids regels zijn er niet voor niets. Brian |
|
|
|
|