JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Acer Bladsnoei

Verzonden door Arno_Hazerswoude (My Page) op
28/07/03 - 14:31

Hoi iedereen,

Ik heb een Acer Palmatum en daarbij heb ik vorijge maand bladsnoei toegepast. Ik wilde wel een keer het resultaat zien van bladsnoei. Dus ik heb ongeveer een maand geleden netjes alle blaadjes er afgeknipt en alle uiteinden van de takjes afgeknipt. Maar er onstaan geen nieuwe bladeren. De knoppen zitten er wel maar ze zetten niet door. Hoe lang kan het duren voor er nieuwe blaadjes aankomen?

Verzonden reacties:

o
RE: Acer Bladsnoei

Hoi Arno

Ik heb de eerste week van juni een bladsnoei gedaan gewoon uit nieuwschierigheid (als nieuweling wil je wel wat eens uitproberen) en met een goed resultaat, mijn 2 Acer's staan terug met bladeren. En dit begon zo een goeie week of 4-5 na de snoei. Ik vreesde dat ik te vroeg gesnoeid had maar alles is goed gekomen. Wat ik wel onder vind bij 1 boompje is dat de bladeren groter zijn dan voor de snoei.

Groeten Peter

o

Dank je voor je reactie, ik heb mijn plant 14 juni gesnoeid, dus ik hoop wel dat er snel wat gaat gebeuren.

o

Peter,

De ene boom heeft meer water gehad tijdens de fase zonder bladeren dan de andere. Daardoor komt het verschil in blad. Simpel.

o

Arno,

Hierbij nog een kleine aanvulling.
Inderdaad verschilt het uitlopen van blad naar bladsnoei verschillend bij de acer palmatum vooral de cultivars.
Van belang is na bladsnoei: 1) dat de boom niet teveel water krijgt want dit wordt nu niet verdampt d.m.v. het blad. Wordt de grond te nat gehouden dan gaan de wortels rotten en gaat de boom dood. 2) de groei van het blad ook af hangt van de temperatuur, zoveel te warmer zoveel sneller de groei.
Tip: begin in principe reeds in de 1 ste week van juni, indien het niet constant regent en betrekkelijk koud is, met het bladsnoeiwerk. Hou als vuistregel aan, dat je daarna na ongeveer 6 weken nieuw blad ziet verschijnen, elke dag eerder is meegenomen.

Arie

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network