Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Prefab bonsaigrond
| | |
Verzonden door Juun NL-Europe Z8 (My Page) op 19/07/03 - 15:50
| "Het gemak dient de mens..." luidt een Oud-Hollandsch spreekwoord... Laatst bij de lokale Intratuin zakken met "complete" bonsaigrond zien liggen. Lekker makkelijk! Is dit de moeite waard om als beginnende (wat ik eigenlijk nog wel ben) bonsai-ist/-aan/-oloog/-er dit materiaal te gebruiken in plaats van toveren/zeven/mengen/mixen met grond, zand, grind, klei, split, turf? Of is het toch beter om direct te beginnen met zelfgemaakte grondsoorten zodat je ook direct weet waarom je bepaalde soorten grond gebruikt?
Groet, Juun (soms wel eens liever lui, ...) |
Verzonden reacties:
RE: Prefab bonsaigrond
| | |
| Juun, Ik heb een jaar geleden eens wat kant-en-klare bonsaigrond bij de Boerenbond gehaald. Ik geloof dat het van Asef was. Ik ben er niet kapot van. Het spul lijkt na een jaar gebruiken meer op stopverf.... Ik gebruik nu een mengsel van akadama, split en een beetje cocopeat, en daar ben ik een stuk blijer mee. Het draineert heel goed door de korrelige structuur en de cocopeat zorgt ervoor dat er toch voldoende vocht vastgehouden wordt. Er zijn over grondmengsels net zoveel meningen als er bonsai-isten zijn, maar ik zou toch proberen een zelf samengesteld mengsel te zoeken. gr. René |
| | |
Juun, De eerste jaren heb ik veel geexperimenteerd met diverse z.g.n. bonsaigrondsooren maar in de 19 jaar dat ik bonsai heb, heb ik dan ook in die eerste jaren bomen verloren doordat meestal deze grond slecht waterdoorlatend was. Sinds 15 jaar gebruik ik alleen akada in 3 verschillende maten gezeefd. Sinds mijn gebruik van akadama heb nagenoeg nooit meer uitval gehad door te natte grond. Mijn mengsel voor loofbomen: 60% akadama en 40% gewassen japanse split of fijn grind 1-5 mm. Naaldbomen: 40% akadama en 60% gewassen japanse split. Let wel op, in akadama zitten geen bouw of voedingstoffen voor de bomen, dus bemesting is beslist nodig. Natuurlijk is akada niet goedkoop, maar doordat je bomen gezond blijven en niet doodgaan heb je dit zo terug verdient. Arie |
| | |
Neem gewone potgrond en meng dit met Japanse split dat ze ook voor koi filters gebruiken . Akadama is rommel en pure geldklopperij . Ik gebruik ook orchideën grond om de hoeveelheid humus op te voeren , dat is perfect voor azalea en fruitbomen . Voor naaldbomen gebruik je gewoon wat extra split . Mark |
| | |
| Je kunt best potgrond in je bonsaimengsel gebruiken. Ik heb dat in het begin ook gedaan. je moet dan wel erg uitkijken voor te veel vocht. Vooral als je je bomen net verpot hebt. Het heeft mij een stuk of vier bomen gekost. Ik ben het er niet mee eens dat akadama rommel is. Het is alleen wel erg duur, en ik blijf dan ook op zoek naar een goedkopere vervanger. Als iemand een goede tip heeft ?? René |
| | |
- Verzonden door Juun NL-Europe Z8 (My Page) op
29/07/03 - 15:09
| Ik heb (bij diezelfde IT, het lijkt wel reclame) ook nog een zakje "Seramis kleikorrels" (2,5L) gekocht. Weet helaas niet meer wat het gekost heeft, maar zal beslist goedkoper zijn dan akadama... Dit wil natuurlijk ook niet zeggen dat het beter is. Ik ben trouwens ook nog aan het experimenteren met kattebakkorrels, tot groot ongenoegen van m'n poesje... :-) Hier heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Ik denk alleen dat ze net te klein zijn om genoeg vocht op te nemen. Toch maar eens kijken of die kleikorrels meer succes hebben,,, |
| | |
| Ik heb ook wel eens naar dat soort korrels gekeken maar die waren vrijwel net zo duur als akadama. Waar heb je die korrels gekocht ?? Als je kattenbakkorrels wilt gebruiken kijk dan goed uit voor chemische toevoegingen. Bovendien heb ik van ervaringsdeskundigen gehoord dat 't vrij snel uit elkaar valt. Als je een soort hebt gevonden die goed voldoet ben ik wel geinteresseerd... gr. René |
| | |
30/07/03 - 3:23
| Die korrels lagen dij de lokale Intratuin. Er zijn hier al eens discussies geweest over het gebruik van kattebakkorrels, in dit geval van de grootgrutter AH. Ik heb ze nu (een jaar) gebruikt in een mengsel met zand en potgrond een moet constateren dat ze nog steeds hun vorm houden (niet uit elkaar vallen). Het enige nadeel (nou ja, nadeel) is dat ze weer lichtgekleurd worden als ze opdrogen dus krijg je een hele lichtgekleurde oppervlakte, maar dat kan je wel oplossen door wat mos en wat aarde over het mengsel te leggen... |
Hier volgt een link die nuttig kan zijn: kattebakkorrelsdiscussie
| | |
| Hallo, Beste allemaal, het maakt mij natuurlijk niet uit wat jullie doen v.w.b. de potgrond voor bonsai. Maar dat de beste resulaten in de jaren zijn bereikt met akadama, staat vast. Vraag eens na bij je bonsaivereniging en/of kijk eens om je heen bij echte bonsailiefhebbers die reeds jaren bonsai hebben, ze zijn allemaal terecht gekomen bij het gebruik van akadama. Nog altijd geldt hierbij :"goedkoop is duurkoop", een enkele maal een prachtige boom verloren kost meer dan allen geld m.i, ook emotie. Je kan je dan wel voor je hoofd stoten dat je je hebt laten verleiden door zo'n voordelige potmengeling. Eenvoudige startplanten kan je in gewone en ruime potten soms wel met met jullie eigen mengsel proberen, omdat dan de schade meestal niet zo groot is. Arie |
| | |
| Potgrond is slecht!!!!! Het bevat ontzettend veel bacterieen. Potgrond bestaat namelijk voor een heel groot deel uit bezinksels van waterzuiveringen. Deze bacterieen KUNNEN heel erg schadelijk zijn voor je wortelgestel. (let op kunnen) En ja, het blijft veel te lang nat, met alle nadelige gevolgen van dien. Dit jaar zal je er niet zoveel last mee hebben, gezien de droogte, maar heb je eenmaal wortelrot in je collectie dan kan binnen de kortste keren je hele collectie naar de klote zijn. Dus wat is nu duur, een zakje akadame of een bonsai collectie? Marc |
| | |
1/08/03 - 6:35
kwistniedatjekwaadwerd... :-) |
| | |
| Marc heeft wel gelijk. Als je dan toch potgrond wil gebruiken, meng het dan met andere bestanddelen die de boel wat minder sompig maken. En dan moet je nog heel goed uitkijken. De enige boom die in (onder andere) potgrond staat is mijn metasequoia, maar die moet dan ook permanent nat blijven. Ik heb ze zelfs wel eens in het water zien staan. René |
| | |
Mijn Metasequoia staat in 60 % akadama en 40% split.En dat gaat goed. Alle blad verliezers staan ook zo. De naaldbomen 50/50 |
| | |
| Kwam misschien wat agressief over, maar is bedoeld als waarschuwing.... |
| | |
- Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
2/08/03 - 5:15
| Toch zou ik een beginner niet meteen volledig Akadama laten gebruiken. Puur omdat, ze vaak het bemesten nog niet onder de knie hebben. Vandaar dat ik zelf ook nog voor 90% Akadama en Kiriyu gebruik en 10% potgrond (die er natuurlijk ook in alle soorten kwaliteit is). |
| | |
| Meng maar eens wat kattebakgrit op pure kleibasis met potgrond of turf , je kent de bloeiers niet weer !! Marc |
| | |
| Beste alle. Met grote verbazing zit ik met jullie mee te lezen,deze discusie hebben we een half jaar geleden ook gehad. En de uitkomst is volgens mij het zelfde. Ja vrienden het is een dure hobby,maar als je echt goed wil zijn voor je bomen moet je niet gaan lopen stunten met grond-mengsels. Spreek uit ervaring!!!!!! Bijna al mijn bomen staan nu in Akadama per boom soort in verschillende verhoudingen . De bomen doen het allemaal super!!! Het enige nadeel met Akadama is dat je met dit soort super hete dagen uit moet kijken voor uitdrogen. Maar ja het is een vrij land dus als je het ei van columbus opnieuw wilt uitvinden GO YOUR GANG!!!! Groet Patrick. |
| | |
Voordat ik met bonsai begon, kon ik de makkelijkste plant nog niet in leven houden. Simpelweg omdat ik de grond altijd te nat had, of zo liet uitdrogen dat het geen vocht meer opnam. Na mijn eerste bonsai heb ik akadama aangeschaft. Dit was voor mij het wondermiddel. Als ik akadama destijds niet ontdekt had dan was ik waarschijnlijk allang gestopt met deze hobbie. Ik heb al mijn bomen in pure akadama staan. Bij een pinus meng ik er wat grind doorheen. Kattebakgrit heb ik nog steeds als test staan. Maar daar heb ik al bericht over gedaan. Volgend jaar ga ik dit boompje verpotten en dan kan ik jullie vertellen hoe het kattebakgrit er uitziet na twee jaar. |
| | |
4/09/03 - 14:11
| Ik zat net een stukje te lezen van John Naka (Deel I pag 89), waar hij ook zegt dat je kattebakkorrels kan gebruiken, zolang je maar uitkijkt voor chemische toevoegingen. |
| | |
| Zooo, deze topic loopt ook al een tijd. Ik vraag me toch af of akadama zo super veel duur is. Die van mijn staan bijna puur in de akadama. Een enkeling heb ik gemengd met wat kleine kiezels wat eigenlijk bestemd is voor de goudvissen kom. Je kunt er ook lang mee doen dus zo duur is het volgens mij niet. Ik heb ooit eens een vet plant als bonsai gekregen en die staat nog steeds in een of andere vreemde grond, zitten zelfs hele kleine stukjes piepschuim korrels tussen. Die laat ik maar staan want die doet het nog steeds. Etienne. |
| | |
Men moet eens leren de boekjes los te laten om zelf wat te gaan doen . Die Japanners schrijven de boeken met goede bedoelingen , maar de helft wat er in staan is gewoon dikke onzin. Potgrond is er niet voor niets !! Marc |
| | |
| Dat is misschien wel zo maar bij mij werkt het niet. Potgrond heb ik bij gebrek aan anders weleens gebruikt maar kwam er achter dat ik niet meer goed kon zien hoe nat/vochtig de grond nu werkelijk was. Bovenop leek het nat terwijl als ik dieper ging het daar droog was. Vind dat potgrond 1 massa wordt als het uiteindelijk helemaal droog is. Bij akadama is het wat makkelijker te zien en de grond is luchtiger. Potgrond is mij inziens echt voor kamerplanten. Maar goed als je er mee kan werken en het lukt dan is dat prima natuurlijk. Etienne. |
| | |
Akadama wordt na een periode van een half jaar één dikke homp klei en dat is lekker luchtig toch ?? Nee , dank u . Potgrond is het nabootsen van bosrijke grond en als men eens normaal denkt , dan weet men waar de "normale " bomen in groeien . I rest my case !! Marc |
| | |
6/09/03 - 16:45
| Men zou ook eens moeten leren respect te hebben voor andermans ideeën (zeker van mensen die al tig jaar hiermee bezig zijn) en niet te denken dat hij/zij alle wijsdom van bonsai bezit. I rest mijn kaas (jong belegen) ... |
| | |
| Marc. "Potgrond is het nabootsen van bosrijke grond" Ik dacht van niet. Potgrond is meestal een zeer humus-rijk mengsel die nergens in de natuur-bossen voorkomt - het is een verzinsel van de fabrikanten en is toevallig ook goed voor huisplanten die in een onnatuurlijk omgeving groien. Potgrond is prima als toevoeging, maar vervangt 'grond' voor bomen niet. " en als men eens normaal denkt" van dit soort arogante onzin heb ik geen woorden. "dan weet men waar de "normale " bomen in groeien." Ja, dat weten we wel, we gebruiken onze ogen en we komen heel snel achter dat bomen in de natuur groeien niet in potgrond. Er is hooguit een hele dunnen laag verrote bladeren die een beetje op potgrond lijken, maar daar zitten de wortels niet in. Die zitten tot meters diep onder de grond, vaak in kleigrond, of in zand, of op keiharde rotsen waar geen 'potgrond' tussen te vinden is. Dat je geen leifhebber bent van Akadama is ons duidelijk. Als je bomen in Akadama op de juiste wijze van water voorziet is er geen reden waarom het als een klomp moet gaan uitzien. Maar puur potgrond? Niet als je een gezonde en groeiende boom wil overhouden. |
| | |
7/09/03 - 2:23
| Is er ook niet nog eens een verschil in potgrond ? Volgens mij zijn de goedkopere soorten ook nog eens restafval (neergeslagen slib) van waterzuiveringsinstallaties. |
| | |
En ik zei nog: "Als je er mee kan werken en het lukt is dat natuurlijk prima", beetje jammer. Potgrond is bemest en volgens mij vaak te zuur. Er zijn soorten potgrond die gewoon uit de kassen komen van kwekers, deze grond is al overbemest. Doe mij maar lekker akadama zodat je zelf kunt bemesten. En mijn akadama is wat gemeng met kleine kiezels en dus lekker luchtig. Enkelen staan al jaren in dezelfde grond en het is nog steeds geen klomp klei, moet je wat verschillende dikte's gebruiken. Etienne. |
| | |
7/09/03 - 6:45
Moet je dan niet helemaal suf bemesten? Er zit natuurlijk helemaal geen voeding in spit en klei. Hoe weet je dan wat/hoeveel/wanneer/waarvoor je moet bemesten? En is het dan niet een "losse" massa waar de bonsai in staat? Een stevige bries en je bent al de helft van je grondmengsel kwijt of valt dat wel mee... (Je begrijpt dat ik deze kleikorrel/split combinatie nog niet gebruikt heb...) Juun |
| | |
De boom verankeren zodat deze vast staat. De grond wordt wel wat vaster doordat deze in de loop der tijd aanzakt dus het geheel wordt wat steviger. Echter de kiezels zorgen voor ruimte in de grond. Dat bemesten valt wel mee. Er staat genoeg beschreven in de boeken over het bemesten en de hoeveelheden maar een ieder zal zijn eigen manier hebben. Na een tijd weet ik wel op zicht en gevoel wanneer en hoeveel voeding een boom nodig heeft. Ik ben er wel voorzichtig mee want teveel voeding is zeker niet goed. Zo heeft iedereen zijn eigen manier en ik denk dat iedereen in de loop der tijd zijn bomen leert kennen en wat ze wanneer wel of niet nodig hebben. Etienne. |
| | |
| Tsjonge jonge , Je kan wel lezen dat jullie weinig bonsai kennis hebben . Ze praten elkaar allemaal na , net papegaaien . Zonde dames en heren , niet verder kijken dan je neus lang is . Marc |
| | |
7/09/03 - 12:42
| Àls je vindt dat iedereen hier zo weinig kennis heeft, wat doe je hier dan op het forum ? Volgens mij zal je nooit ver komen met deze arogante instelling. Veel sterkte met het werken aan je karakter. |
| | |
| Beste Levon , Zekers een eerste jaars kwekertje ?? Maakt niet uit toch ?? En Brian ?? Get A Life !! Marc |
| | |
| | |
8/09/03 - 7:03
Zullen we dit draadje nu maar laten doodbloeden want deze "ruzie" was eigenlijk niet zo m'n bedoeling... Ik denk dat ik nu wel genoeg weet om eens goed te experimenteren met grondsoorten. Groet, Juun en uuh... Peace! |
| | |
| Juun, Zo zie je maar dat ook bonsai-enthousiasten net echte mensen zijn.... :-))) Veel succes en plezier ! René |
| | |
| Erg vermakelijk allemaal, zeker als je deze thread nu pas leest. Over grondmengsel zullen we nooit met elkaar eens zijn. Vergelijk onze voedingskeuze, koopgedrag, enz. Ik weet dat majo slecht is omdat het teveel verzaadigde vetzuren bevat, toch eet ik het ook af en toe. Elke menselijke beslissing is niet alleen gebaseerd op ratio. Gevoel en emotie speelt vaak zelfs een grotere rol bij onze beslissingen. Terug naar de vraag die niet eenduidig is te beantwoorden. In het algemeen "rommelt" men met mengsels om goede drainage én gedoseerde voeding te kunnen geven. Met akadama en grind is de eerste verzekerd; met de tweede vraag heeft Levon het punt te pakken. Over bacterieen en dergelijke in onzuivere potgrond wil ik niet eens praten omdat ik niet weet in hoeverre dit aspect relevant is. Een ander belangrijk punt is hoeveel waarde de bonsai voor jou is. Ik heb een serissa ook in prefab grond staan; maar mijn zeer gewaardeerde jeneverbes stop ik liever in akadama en grind. Dus ja, qua waardering staat akadama/grind hoger in de ladder dan prefab bonsaigrond of potgrond. Dat de hogere waardering zich ook in de prijzen laat vertalen is alleen maar prettig. |
| | |
Heb net deze thread doorlezen... Amaai! Lijkt wel reality tv. Serieus nu: Wat is Kiriyu, wat zijn de eigenschappen van deze grond? Is het vergelijkbaar met akadama of niet? Ik hoor dat die grond erg kalkhoudend is, niet iedere boom houdt van kalkrijke grond dacht ik. Dus voor welke boomsoorten is deze grond dan geschikt? Ik heb ook gelezen dat deze discussie op dit forum een tijdje geleden al eens gevoerd werd. Er zullen altijd wel newbies zoals ik bijkomen die wat willen bijleren over grondmengseldus laten we gezellig verder discussiëren zou ik zeggen Respect will save us! Willem |
| | |
| Beste mensen, Wat een gekkibel over bonsai/potgrond Weten jullie wel wat het hoofdbestandsdeel van kant en klare potgrond bij het tuincentrum is??????? Het bestaat ("voor minstens 75%") uit pure (vaak gezeefde) tuinturf. Een ander bestandsdeel is "scherp" zand. Een klein deel van de potgrond is turfmolm. Daar komt dan nog een toevoegging van dolokal(kalk),en een basisbemesting bij. Soms zit er dan nog een deel compost bij door. Dit is dus een smeerende potgrond(vrijf tuinturf maar eens in je handen als deze vochtig is). Je handen zijn dan zwart van de turf(vandaar de naam zwartveen (voor turf)). Doe je dit met turfmolm dan blijven je handen "schoon"(de naam voor oa turfmolm is witveen) Ander witveen is Finnpeat,veenmosveen, enz. Een goede potgond bestaat voor maximaal 40% uit tuinturf en voor de rest uit witveen/boomschors/grind/klei/scherp zand/perlite/en wat men verder nodig vindt. Afhankelijk van de plantensoort kan men 3-5 gram dolokal per liter veen, toevoegen (voor de ph (zuurgraad) van de grond) Een basis bemesting van 0,75 - 1.5 kg pg-mix(verkrijgbaar bij een tuinbouwbenodigdheden leverancier of potgrond fabriekant. Als men het noodzakelijk vindt om de bestandsdelen te zeven moet men dit doen. MAAR DENK ERAAN DAT EEN TE FIJNE POTGROND TE LANG NAT BLIJFT (gevaar van dichtslempen), EN ZEER VEEL WATER VAST ZAL HOUDEN,DOOR GEBREK AAN GROTE PORIËN(LUCHT IS VAN GROOT BELANG VOOR DE WORTELGROEI). GROTE PORIËN BEVATTEN NAMENLIJK LUCHT, EN KLEINE WATER. Dus een luchtige (grove) potgrond zal droger zijn en blijven, dan een gezeefde (fijne) potgrond. Dus mensen laat de prefab potgronden uit de tuincentra links liggen, en neem eens een zak tuinturf en turfmolm mee en ga eens aan het mengen. Met vriendelijke groet, een boomkweker. |
| | |
| Ja, akadama dus. Etienne. |
| | |
| | |
| Ik ben het eens met de boomkweker , turfmolm werkt perfect ! Marc |
| | |
Niet te geloven!!!! hoe jullie je laten gaan , schande!. en vreemd dat deze topic nog steeds loopt |
|
|
|
|