JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Plaatsen van images op deze forum.

Verzonden door Brian_bonsainl (My Page) op
9/07/03 - 18:17

Het is mogelijk om je eigen bonsai foto's te plaatsen op het forum website en ze te tonen in een bericht.
Bezoek de Forum pagina voor meer informatie http://www.thebonsaiguide.com/NG/

De image moet 50kb of minder zijn en moet de extensie .jpg hebben .. letterlijk .jpg, want .JPG of .jpeg wordt niet geaccepteerd door de laad programma.

Hier een kort uitleg van hoe je je image op een geschikte aantal kbs kan bewaren.

50kb is overigens ruim voldoende voor een images op internet. Grotere images vragen veel laad tijd voor mensen die geen ADSL of kabel zijn, en daar zijn er nog steeds heel veel van.

De 50Kb geeft de bestandsgrootte aan, niet de maat.

De maat (dimensies) van een image die je wilt laden heb je zelf in hand. De dimensies worden meestal in pixels gemeeten.
Dit is in te stellen in je eigen image verwerkings programma, meestal via de "Resize" functie, hiermee geef je aan welke fysieke hoogte en breedte je image moeten hebben. Voor een horizontaal foto is hoogte 300 pixels en breedte 400 pixels voldoende, en verticaal 400 x 300 pixels.

Als je je foto tot deze dimensies heb gereduceerd kan je de aantal Kbs bepalen door met de 'compressie/kwaliteit' te experimenteren. Verschillende pakketten hebben verschillende namen en technieken voor. Ik gebruik PSP waar een compressie van 1 = geen compressie, ik gebruik meestal een compressie tussen 11 en 21 zodat het minimum aantal kbs wordt gebruikt maar dat de beeldkwaliteit nog voldoende is.

In PSP kan je bij het opslaan van een image kiezen voor "Save as" (bewaar als) onder menu "File" (bestand?)i.p.v. "Save" (Bewaar)
Hiermee krijg je een extra scherm waarop "Options" (Opties/instellingen?) staat. Klik daar op en krijg je een schijfbalk waarmee je de kwaliteit kan instellen. Let op, op dit moment kan je het beste je image in PSP open laten staan voor het geval dat je een andere compressie factor wil gebruiken.

Via bijv. Windows Explorer kan je bekijken hoeveel Kbs de image in beslag neemt, en ook op klikken te bekijken hoe het beeld er uit ziet (dus niet via PSP).
Als het te veel/te weinig compressie is kan je opnieuw "Save As" doen en opnieuw de compressie factor instellen. Die waarde blijft gehandhaafd voor alle volgende images.
Het kan soms handig zijn om ook een andere naam te geven aan deze image zodat je zowel de oorspronkelijk als de gecomprimeerde beeld hebt.

Succes,
Brian

Verzonden reacties:

o
RE: Plaatsen van images op deze forum.

Ik kan veranderen wat ik wil maar als ik de foto op 300/400 in stel is het nog steeds 360 kb. ik moet op 111 gaan zitten wil i onder de 50 kb uitkomen. En dan is het weer een kleine foto.

o

etienne01,

En met welke compressie factoor heb je ze bewaard .. zie uitleg.
Of misschien ligt het aan de dpi, dat hoeft alleen 72 of 75 te zijn voor internet.

Brian

o

Ik ben al aan het zoeken op forum's voor foto bewerking. Is toch allemaal niet zo makkelijk als ik dacht (zoals met veel dingen).
Gaat goed komen.....denk ik.

Groet,
Etienne.

o

als het enkel gaat over het kleiner/groter maken van images zowel wat betreft lengte/breedte als compressiefactor/beeldkwaliteit/bestandsgrootte raad ik Irfanview aan. De populairste viewer en bovendien gratis:

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: irfanview

o

• Verzonden door Juun NL-Europe Z8 (My Page) op
    22/07/03 - 10:01

En als je iets bewaart (of exporteert) als JPG kan je ook nog compressiesterkte instellen van laag naar hoog (in dit geval gaat dat om kwaliteit) > hoe hoger de kwaliteit des te "zwaarder" het bestand

Groet, Juun (die graag "Photoshopt" op z'n Mac)

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network