JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
chamaecyparis

Verzonden door ludo87 belgie (My Page) op
26/08/03 - 2:18

hallo nogmaals ik met een vraag wie heeft er bonsai die chamaecyparis heet en wie kan mij welke stijlen deze plant aankunnen en de verzorging natuurlijk
groeten ludo

Verzonden reacties:

o
RE: chamaecyparis

Chamaecyparis of Dwergcipres .

Twee soorten zijn als bonsai te houden. De Hinoki cipres en de Sawara-cipres. Andere soorten zijn moeilijk, door de takken en naalden structuur.
Chamaecyparis obtusa of Hinoki cipres vooral de cultivars Nana gracilis en Nana kosteri kunnen mooie bonsai’s geven. Deze soort heeft een mooie roodbruine, gespleten schors en glimgroene, schubvormige bladeren met een stomp uiteinden.
Chamaecyparis pisifera of Sawara cipres kunnen mooie bonsai’s geven. De cultivars Chamaecyparis pisifera Boulevard met fijne bladeren, die in de schaduw blauw worden en de Chamaecyparis pisifera Squarrosa met zachte donzige bladeren, die van boven bleelgroen en van onderen grijsblauw van kleur zijn.
De oude bladeren van deze soort worden vaak in de winter bruin door afsterven en moeten verwijderd worden. Deze soort vraagt om enige schaduw en van veel vocht houden ze niet.
Volgens Danny Drowart:
Chinese Juniperus Shimpaku
Gelijkaardige bomen: Chamaecyparis pisifera, Chamaecyparis Obtusa, Cryptomeria en Spruce.
Hoofdvorm: cascade, semi cascade, gedraaide stam, dubbele stam en wortels over steen zijn de meest doeltreffende stijlen.
Ik heb 2x een Chamaecyparis obtusa Graciosa in semi cascade. De bonsai’s moeten regelmatig genijpd en bedraad worden om de vorm te behouden. De Chamaecyparis obtusa Nana Gracilis wordt vaak in tuincentra als pseudo bonsai aangeboden. Lijkt makkelijk naar een mooie vorm te brengen, maar is volgens mijn ervaringen moeilijk houdbaar en te vormen.
Groet,
Bert

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network