JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
meeldauw

Verzonden door frans (My Page) op
4/08/03 - 5:00

heb enkele jonge eiken (5 jarigen),ideaal prebonsai,maar nu hebben ze last van meeldauw.
Weet er iemand een oplossing om dit te behandelen en toch de bomen te sparen

Verzonden reacties:

o
RE: meeldauw

Bij tuincentra kun je hier wel middeltjes voor krijgen.

Meeldauw breid zich snel uit bij vochtige lucht. Dus niet teveel benevelen als je bomen er last van hebben.

Preventief spuiten in het voorjaar werkt goed. Meeldauw overwinterd in de knoppen. Als je bomen in het voorjaar bespuit is het makkelijker weg te krijgen dan wanneer het al veel verspreid is over veel bladeren.

succes.

o

Ik heb het zelfde probleem.
De eik is zeer gevoelig voor meeldauw.
OPLOSSING, ik heb de bladeren die zwaar aangetast waren eraf gesneden en vervolgens de overige bladeren 2 maal met een interval van 7 dagen bespoten met een algemeen middel tegen schimmels,(1/2 dosis poeder van wat is voorgeschreven).
Het nadeel is dat de verdwenen schimmel littekens nalaat op de bladeren.
Ik denk dat het beter is een volledige bladsnoei uit te voeren en daarna, bespoeien met een anti schimmel. De eik zal na 14 dagen terug uitschieten met nieuwe kleindere bladeren.
Het is raadzaam periodiek en preventief een kleinen dosis schimmel weerder te gebruiken op de eik.
Jean

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    4/08/03 - 15:54

Spuiten met Decis werkte bij mij goed en bij een Kardinaalsmuts heb ik bladschoei toegepast. En die is nu weer aan het uitlopen naa een paar weken ( 2a3)

o

Levon, Decis is insectendodend; voor meeldauw raadt Bayer
Exact® vloeibaar. aan.
Preventief (en biologisch) kan akkerpaardestaart nuttig zijn. Zie:http://www.tuininformatie.net/tk/55/bodemleer55.htm

o

Heb ooit eens van een landbouwingenieur gehoord dat individuele planten die gevoelig zijn voor meeldauw dit hun ganse leven zullen blijven ... elk jaar preventief behandelen is dus noodzakelijk.
Hij vertelde mij ook dat jonge planten waarbij meeldauw in de eerste jaren werd vastgesteld, onmiddellijk uit de kweek werden verwijderd. De planten die het niet hadden bleken min of meer resistent tegen meeldauw.

o

6/08/03 - 13:51

Je hebt gelijk Ivan, het is 'AA Schimmel weg' dat ik hiervoor gebruik.

o

ik heb over meeldauw een interresant stuk gezien in de magazine bonsai europe.

vriendelijke groeten
yannick

//\\//\\sslz

o

7/08/03 - 13:22

Erg leuk, maar waar ging het over. Voor degene die dat niet gelezen hebben :-)

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network