JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
bomen uitgraven

Verzonden door jeanvalenge (My Page) op
11/08/03 - 8:06

Hallo hier de Jean
De beste periode om bomen uit te graven is de maand maart.
Mijn vraag:
Kan ik met succes na het vallen van het blad,eind oktober, begin november, berk,eik,vuurdoorn en prumus uitgraven.
De bomen inkorten en snoei van de zware wortels. Vervolgens ze in ruime potten plaatsen in een goed doorlatend grondmengsel en ze de hele winter op een beschermde plaats houden.
De reden, in maart april zal ik de tijd hiervoor niet vinden.

Verzonden reacties:

o
RE: bomen uitgraven

Het probleem met uitgraven in het najaar:
De boom slaat zijn reserves (om in het voorjaar uit te lopen) op in de punten van de wortels. Bij het uitgraven gaan er vaak veel wortels verloren. De boom staat dan de hele winter te verhongeren. Gevolg in het voorjaar een dode of verzwakte boom.

Wanneer je uitgraaft vlak voordat de knoppen opengaan, dan is de engernie van de boom alweer verplaatst van de wortels naar de knoppen. Als er dan wortels verloren gaan is het niet zo erg.

Dus als het niet anders kan; zo ruim mogelijk uitgraven. De wortels zijn zeer belangrijk.

o
RE: bomen uitgraven

Jean,

Genoemde bomen kan je uitgraven na de bladval, zorg inderdaad zoals Johan stelde dat zoveel (haar)wortels gespaard blijven. Wel een voorwaarde is, zorg dat de potgrond niet nat blijft ( i.v.m wortelrot) maar vochtig in de winter. Na een paar dagen nachtvorst te hebben gehad is het beter ze in de winter vorstvrij maar niet warmer dan 5 graden te laten overwinteren.

Arie

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network