Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
bemesten
| | |
Verzonden door jeanvalenge (My Page) op 4/08/03 - 8:59
Hallo
Tot hiertoe was mijn algemene regel, niet te overdadig bemesten, t.t.z. een schema van om de 14 dagen een vloeibare voeding te geven, eventueel aangevuld met Biogold.
Ik heb nu vernomen dat men niet zo zuinig moet zijn met het bemesten en veel variatie moet geven (als men altijd biefstuk eet, is een pan worsten een feest).
Iemand geeft al vele jaren bij "iedere watergifte" een beperkte hoeveelheid en variatie aan mest. De verschillende mest soorten werden vooraf opgelost met water en bewaard in diverse flessen, hiervan kan telkens een soort bij het gietwater worden toegevoegd.
De bemestingen met het gietwater worden afgewisselt en is afhankelijk van de periode in het jaar: paardenmest, koemest, bloedmeel, beendermeel, vismeel, horenmeel, biogold en andere bonsai mestkorrels.
Dit resulteerd in gezonde bomen die snel en weelderig groeien en vervolgens gemakkelijk en goed te vormen zijn door twijgsnoei.
De variatie en het veelvuldig bemesten zou eveneens de oorzaak zijn dat zijn bomen nog NOOIT een ziekte zoals schimmels en/of insekten plagen hebben gekend.
En ja zijn bomen staan er zeer mooi en gezond bij.
Wat is Uw mening hierover.
De groetjes van Jean
|
Verzonden reacties:
RE: bemesten
| | |
| Ik gebruikte biogold mestblokjes. Het enige wat me tegenstond was dat er dan altijd blokjes op het oppervlak liggen. Daarom heb ik pasgeleden vloeibare mest gekocht. de bonsaimest van pokon. NPK 6;6;6. Ook heb ik cactusmest gekocht van pokon. NPK 4;6;6. Dit laatste om in het najaar te geven. Maar ik zoek er eigenlijk nog een met een nog lager stikstofgehalte. |
| | |
Ikzelf ben altijd al benauwd geweest te veel te bemesten, maar uit websites kreeg ik toch ook de indruk dat gezonde bonsai veel kunnen hebben. De groei wordt dan wel sneller en wat sprieterig, maar is zeer geschikt voor een snellere vorming. Nu doe ik in voorjaar mestkorrels van Floraself (De N:P:K 16:14:14 verhouding zit in vele verschillende typen korrels die geleidelijk en ongelijk oplossen). Verder 1x per twee weken de Pokon vloeibare mest. Ik twijfel of ik daar niet meer van dan de beschreven hoeveelheid kan geven (grotere dosering en/of vaker). Om de biefstuk van de knakworst te kunnen onderscheiden heb ik in het tuincentrum de N:P:K (stikstof, fosfor, kalium) verhouding op de verpakkingen opgezocht: Gazonmest 40:10: 0 Beendermeel 4:20: 0 Vismeel 6: 6: 0 Tomatenmest 6: 5: 9 Rozenmest 5: 6: 2 Pokon gewoon 6: 3: 6 Pokon bonsai 4: 4: 4 Foraself korrels 16:14:14 Grof gezegd is de N voor het groen, de P voor de wortels en de K voor de vrucht. Het gras en de tomaten krijgen dus wat ze nodig hebben! Veel afwisselen lijkt mij geen goede methode, beter is in te schatten wat de afzondelijke bonsai nodig hebben. Dus Johan ik heb ook nog geen relatief lagere N gevonden! Maar beendermeel lijkt mij geschikt eventueel aangevuld met Pokon voor de nodige K. Ikzelf blijf dus nieuwsgierig naar hoeveelheden mest en aanvullingen op samenstellingen. Groet, Herman |
| | |
Naar aanleiding van dit bericht heb ik nog eens op internet gezocht bij pokon. Daar zag ik dat ik de verkeerde waarden heb genoemd, of ze hebben de verkeerde waarden op internet staan. (ik denk dat ik het fout genoemd had.) pokon bonsai NPK=4+6+6 pokon cactus NPK=4+7+7 Voor de rest zitten er geen verschillende stoffen in dus ik denk niet dat mijn bonsai nu in het najaar stekels gaan krijgen ;) Ik heb ook nog een mailtje gestuurd naar pokon met de vraag of de drie elementen niet los verkopen, zodat ik zelf kan mengen. Maar dat hebben ze niet. Alleen in korrelvorm en grote verpakking, maar daar wou ik nu juist vanaf. |
| | |
Hallo, hier de Jean Betreffende de juiste verhoudingen NPK, heb ik geen probleem. In onze club verkopen ze een eigen vloeibare samenstelling en die doet het goed: Mest gifte,1 maal per week, of om de 2 weken Lente 8-8-6 Zomer 5-10-15 Najaar 0-10-10 Doch een variatie van mest bij iedere watergifte(in kleine hoeveelheden en opgelost)zou de boom krachtig maken. Wel te verstaan indien de boom reeds voldoende beworteld is, anders zou dit kunnen leiden tot een onvoldoende groei van de haarwartels. Ik zal trachten de juiste verhoudingen van de variatie meststoffen die ik in mijn vraag had geformuleerd en bij het gietwater dien gevoegd te worden te weten te komen. Is het verantwoord een dergelijk bemestings schema te volgen ?. Tot later Jean |
| | |
Hallo Johan verhagen , Ik heb wel een heel goede najaars mest zonder stikstof,dat is heel goed voor de afharding in het najaar , en daardoor zijn de bomen beter bestand tegen vorst P-K-2-20. Je kunt het bij mij bestellen. |
| | |
| Hoi Leen, Is dat vloeibare mest? En wat moet het kosten? Vanaf welke maand gebruik je het. September ofzo? |
| | |
Hoi Johan, Het zijn fijne korreltjes, zo over de grond strooien of licht inwerken . Het kost € 3,- per kilo Groeten Leen. |
| | |
| Leen, bedankt voor je aanbod. Maar omdat ik juist graag vloeibare mest wil ga ik nog ff verderzoeken. Misschien dat er mensen binnen mijn bonsaivereniging wel wat hebben. Als ik niks vind kom ik er binnenkort op terug. Dan wil ik wel wat hebben. Bedankt. |
| | |
Hoi Johan, Je kan best vloeibare mest willen gebruiken maar vergeet een ding niet dat dit heel snel weer uitspoelt, dus iedere keer weer herhalen met bemesten . In korrel vorm heb daar geen last van ,een keer strooien en klaar.Dit spul geeft zijn meststoffen langzaam af tot de winter . Succes . Gr. Leen. |
|
|
|
|