JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Terugsnoeien Zelkova

Verzonden door KirstenR (My Page) op
24/08/03 - 9:23

Hallo allemaal,

Er is mij verteld dat je bij een Zelkova de uitlopers regelmatig terug moet snoeien tot 1 à 3 blaadjes. Maar als er uitlopers komen op plaatsen waar je takken wil hebben, geldt dat dan ook of moet je ze dan juist door laten groeien?

Groeten,
Kirsten

Verzonden reacties:

o
RE: Terugsnoeien Zelkova

Kirsten, goed gezien; als je een nieuwe tak wil laten groeien snoei je deze niet terug, maar laat hem uitgroeien tot hij ongeveer de gewenste dikte heeft. Dus hoe lager geplaatst op de stam hoe dikker, in verhouding met de takken die er al zijn. Betreft het een bezemvorm dan laat je de tak uitgroeien tot hij ongeveer even dik is als de andere takken. Snoei dan terug en laat de nieuwe (secundaire) takken ook uitgroeien tot ze ongeveer even dik zijn als de andere secundaire takken. Enz. Hou er rekening mee dat de primaire takken ook nog verdikken als je de secundaire laat uitgroeien. Dus je knipt terug als de takken nog net niet zo dik zijn als de reeds aanwezige vergelijkbare. Op dit tijdstip loopt het seizoen van steeds terugsnoeien op zijn einde. Vanaf nu laat je de uitgroei beter ongemoeid zodat deze nog kan verhouten voor de bladval. De raadgevingen gelden dus vooral voor volgend groeiseizoen.
Succes, Ivan.

o

Bedankt voor je reactie Ivan. Dan heb ik nog een vraagje voor je :->
Hij staat bij mij binnen i.p.v. buiten. Zou hij dan ook de kenmerken van elk seizoen krijgen (zoals bladverlies enz.) of zou hij gewoon groen blijven en blijven doorgroeien?
Ik ben nog een groentje dus vergeef me als het een domme vraag mocht zijn ;->

Groeten,
Kirsten

o

Kirsten, iets willen leren is nooit dom! Maar niet alle vragen zijn makkelijk te beantwoorden.
Je zegt dat je een zelkova hebt. Deze soort is nauw verwant aan de Ulmus. En er is nogal eens dubbel gebruik van de namen: de een zegt zelkova een ander noemt dezelfde plant een ulmus. Meestal gaat het om een aziatische boomsoort die als indoor bonsai verkocht wordt. Een tamelijk sterke plant die je doorlopend in vorm mag houden. Al zal de groei in de winter wel wat vertragen. Een echte rustperiode met herfstverkleuring is er dan echter niet. Deze plant kan
's zomers ook buiten staan, zoals de meeste kamerbonsais.(best niet aanhoudend in volle zon bij een zomer zoals we nu kenden). Deze soort kan je ook als een buitenbonsai behandelen; dan kent hij bladval en winterrust zoals onze inlandse bomen. Hoewel sommigen zeggen dat hij winterhard is bescherm ik toch tegen vorst.
Is je boom echter een Zelkova serrulata, (de 'echte' zelkova, die een nogal puntig, gezaagd blad heeft) dan is het zondermeer een buitenbonsai, en dien je hem ook zo te behandelen (winterrust bij koele temperatuur). Deze zelkova zal binnen verzwakken en het op de lange duur niet overleven. De kans is echter klein dat je deze soort hebt.
Het is dus nuttig te weten of men U zegde dat het echt om een binnenbonsai gaat, of je toch een meer gespecifiëerde naam hebt, (zelkova+?). Enz. Als je nog vragen (of onrust) gekregen hebt door dit antwoord laat ze gerust weten.
Op Internet kan je eens zoeken naar: Zelkova serrata; En naar: Ulmus parvifolia; Ulmus chinensis; Zelkova of Ulmus japonica. U ziet het veel namen voor dezelfde of zeer nauw verwante soorten.
Groeten, Ivan.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Paul's Bonsai-site

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network