JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
rupsen

Verzonden door eric_le (My Page) op
17/08/03 - 11:38

hey,bonsai lovers,
ik heb van mijn dennen al een paar maal een rups of worm gehaald,ze zitten tegen de tak tussen de naalden gewikkeld in het spinrag die vol zit met uitwerpselen,denk ik,wie weet wat voor soort rups of worm dit is en of ze schadelijk zijn voor de boom zelf?

Verzonden reacties:

o
RE: rupsen

Eric
Ik heb de indruk dat je nog geen reactie hebt gekregen op je vraag over rupsen -het is altijd prettig als er iemand iets laat weten ,hoe gering ook , dus hier mijn poging:
Ik denk dat rupsen geen blijvende schade aanrichten aan je planten -ze doen zich te goed aan de blaadjes en als ze lang op je planten kunnen blijven ,zullen ze zich tenslotte gaan inspinnen en verpoppen om een mot of vlinder te worden . Ik geef je wel de raad om ze toch ,telkens je ze ziet ,te verwijderen van je planten, want het is niet de bedoeling dat zij bladsnoei gaan toepassen in jouw plaats ( dikwijls eten ze het steeltje van het blad ook mee op en dat laat je best staan bij bladsnoei)Sommige soorten kunnen echt een plaag zijn en verschillende bomen op korte tijd volledig kaal eten (een buurvrouw zag zo haar volgroeide rode beukenhaag op enkele dagen kaal vreten en dat is dus zoveel blad, als van alle leden van een hele bonsaiclub of meer .
groetjes
Lily-Anne

o

bedankt voor de goede raad Lily-Anne.

groetjes Eric

o

Eric,
De larven die jij op je pinussen hebt gehad zijn die van de dennenscheerder. Dit insect kan een ware ravage aanrichten als je deze larven hun gang laat gaan. De naalden van je bomen worden opgevreten tot op ca 1 mm hetgeen als er meerdere larven aanwezig zijn na korte tijd vreselijk misvormde bomen opleveren. Oplossing: 1) vang als het kan de larven en vernietig ze. 2) Bespuit de bomen dan met Decis (bij tuincentrum verkrijgbaar) gebruik de maximale dosis volgens verpakking, anders gaan de larven niet dood . Het beste is de bomen preventief te bespuiten begin juni en daarna na 4 weken nog een keer met dit middel en deze dosis, verder bij heel droge en hete zomers als dit jaar, kan het voorkomen dat de je de larven ook nog later kan aantreffen, zoals in jou geval. Opletten blijft noodzakelijk.

Arie

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network