JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Ceder, en hoe nu verder?

Verzonden door henkes (My Page) op
31/08/03 - 14:29

Hallo,
Ik heb vorig jaar in tijdens de vakantie in Zeeland een ceder gekocht. Deze staat sinds die tijd een een pot met een doorsnede van 36 cm en is 30 cm hoog. De ceder is ongeveer 125 cm hoog. Ik heb er verder nog niets aan gedaan, geen snoei of bedrading. Ik vind het toch wel wat eng om de snoeischaar erin te zetten. Is er iemand die een goed idee heeft?
Alvast bedankt,
Henk

Verzonden reacties:

o
RE: Ceder, en hoe nu verder?

Weet je al welke stijl je eruit zou willen halen?
Wat is de diameter van de stam? is die nog buigbaar?

o

De omtrek van de stam op ongeveer 5 cm van de bodem is ±9 cm. De stam is op deze hoogte 2,5 - 3 cm dik en nog redelijk buigzaam, er zullen wel wat hulpmiddelen nodig zijn.
Over stijl heb ik nog niet zo nagedacht, maar misschien zou ik van de top een jin kunnen maken.

o

Hoi Henkes
Heel mooie Ceder,is zat uit te halen je moet hem zeker inkorten van de winter,om de onderste takken te laten ontwikkelen. Je kan er een jin in maken aan de top, maaar ook heel gemakkelijk een nieuwe top creeren door bedrading een zijtak omhoog te zetten .En wel alle zijtakken inkorten om een betere vertakking te krijgen. Probeer eens een tekening te maken van wat je wil en wat er in zit ,is best leuk om te doen ,nog beter is steek je licht is op bij een vereniging,daar krijg je heel veel info.
In welke omgeving woon je ?
Goeten Leen.

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    7/09/03 - 13:36

Mooie kleur van deze Ceder !

o

Hallo ,

Weleens van de GFT bak gehoord ??

Marc

o

Marc,
Hou het a.u.b. beleeft.

Beheerder.

o

Dag Henk,

In Bonsai Europe nr.6 , november - december 2002 staat een mooie reportage over het in vorm brengen van een ceder. Daarbij krijg je ook zeer goede tips en adviezen over het houden van ceders.

Groeten,

Henk.

o

ligt t aan mij of heeft die marc een sirieus probleem

o

Hallo Henk,

Ik vind de ceder een dankbare boom om mee te werken.
Ik heb er nu twee, en tenzij je er een literati van wil maken moet je hem inderdaad sterk terug snoeien.
Ook de takken snoeien zodat deze zich gaan vertakken.

Groet van Eric

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: erixite

o

Weleens aan een hellende stijl gedacht ??
Misschien kun je er nog een moyogi van maken , maar dat wordt moeilijk denk ik .

Marc

o

Henk
Belangrijkste is eerst jouw eigen mening. Dan kun je naar andere meningen luisteren. Het boompje is lang en zit vol takjes en loof, dus keuze genoeg. Maar misschien is het daarom moeilijk om te kiezen, leuk toch ?

Iedereen zit in een bepaalde fase in zijn/haar bonsai "carriere". Ik heb genoeg gezien van dunne stammetjes moyogi dus dat vind ik minder interessant. Voor moyogi zoek ik nu echt dikke stammen. Met een relatief dun stammetje kun je natuurlijk ook een literatie en een (han)kengai proberen te stylen. Of wat dacht je van een rechtopgaande; die hoeven ook niet van die hele dikke stammen te moeten hebben. Ja, maak er een lange, slanke shokkan. Kun je later zelfs in een bosje integreren. Je ziet het, veel mogelijkheden.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network