JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
ficusvraagje...

Verzonden door Juun NL-Europe Z8 (My Page) op
27/08/03 - 14:40

Is een ficus "marcotteerbaar? Ik heb een ficus die ik graag zou willen inkorten maa ik weet niet of die dat zal overleven... Tips?

Groet, Juun

Verzonden reacties:

o
RE: ficusvraagje...

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    29/08/03 - 11:12

Ik denk dat die dan dood bloed. Maar ik ben geen Ficus expert.

o

Ik denk dat je wel 2 dingen door mekaar haalt:

"ik wil mijn ficus inkorten" dan moet je dit weten:
Het bloeden (witte irriterende melk) kan je doen ophouden met gewoon wat water over sproeien, na enkele seconden stopt het. Als het stopt best wel afdekken met wondafdekmiddel en een tropisch (vochtig) klimaatje organiseren zodat er nieuwe ogen op de stam komen. (hoe dikker je stam, hoe meer kans op succes)
Je kan anders gewoon oefenen op een goedkoop exemplaar als je het toch te akkelig vindt.

"ik wil mijn ficus marcotteren": dan moet je dit weten:
Marcotteren wil dus zeggen dat je van de moederplant een stuk wil afnemen om daarvan een nieuwe plant/bonsai te maken. Je kan hier gerust de gebruikelijke methodes voor toepassen (insnijden, spagnum, ondoorschijnend plastiek, etc.) Het is algemeen geweten dat een ficus 'lucht'-wortels maakt vanaf zijn stam. (zoek maar eens een foto van een ouwe ficus in het wild) Deze wortels zijn al evengoed om je ficus te scheiden van de moederplant.

o

Bij mij is het tot nu toe goed gegaan door een tak gewoon af te snoeien en deze in een mengsel van potgrond en zand te zetten. Je moet er wel voor zorgen dat de grond vochtig blijft zolang je nog niet zeker weet of er zich wortels hebben gevormd. Bij mij werkt het in ieder geval.

Groetjes Edith.

o

• Verzonden door Juun NL-Europe Z8 (My Page) op
    1/09/03 - 5:03

Bedankt allemaal... ik heb het mes er al ingezet... :-)
Nu maar duimen!

Groet, Juun

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network