JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Bladuitval Ulmus

Verzonden door Aaltje geld/netherl (My Page) op
1/09/03 - 3:50

Mijn Ulmus heeft het geloof ik niet zo heel erg naar zijn zin. De afgelopen 2 maanden heeft ie ongeveer al wel 3x al het blad laten vallen. Het blad ging vlekken vertonen en viel binnen een paar dagen af. Ik heb het blad bekeken en kwam geen beestjes tegen. Wel zaten er op sommige blaadjes miniscuul kleine wit/doorzichtige korreltjes aan de onderzijde. Met het blote oog niet te zien. Zouden dit eitjes kunnen zijn van 1 of ander insect?

Ik heb de boom nu 2 keer behandeld met een insecten en schimmel bestrijder en ze loopt nu weer helemaal uit! Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor mijn Ulmusje, maar het voordeel is wel dat de blaadjes nu de helft zo groot zijn als in het voorjaar. Ze staat sinds vorig najaar in een mengsel van bonsai grond voor loofbomen en een beetje potgrond (ik vond de bonsaigrond te droog en heb er daarom wat potgrond bij gedaan). Zou het hier aan kunnen liggen?? Mijn andere bonsai (die over het algemeen in hetzelfde grondmengsel staan) vertonen deze verschijnselen overigens niet.

Groetjes Edith

Verzonden reacties:

o
RE: Bladuitval Ulmus

ik weet niet precies waarom ze dit doen maar mijn ulmus deed precies het zelfde 2 jaar geleden

o

Ik heb hetzelfde gehad in juni , en ik vreesde voor mijn iep. Maar hij liep weer uit en staat er nu weer mooi bij .
Ik had de iep te nat staan en heb daar snel verandering in gebracht !

Mark

o

Ulmus heeft blijkbaar een moeilijk jaar gehad. Zeker de Ulmus parvifolia. Bij velen, reeds op een forum besproken, waren er donkere vlekjes op de bladeren en herhaalde bladval. Mogelijks iets minder bij bomen met meer schaduw. Ook mijn inlandse olmen lijken vroeger dan andere jaren in herfstverkleuring en dus winterrust te gaan. Ikzelf wijd dit aan de warme temperaturen en hoop dus dat er geen letsel is volgend seizoen.
ivan

o

ik heb het zelfde gehad met mijn pruim(riene victoria)
volgens mij was het de zomer, volle zon etc.
Robertine

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network