JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Rotsbeplanting, walnoten, olijven en rozemarijn!

Verzonden door Mister_Harley (My Page) op
18/09/03 - 4:14

Hey,

Even een paar vragen:
-bij rotsbeplanting druk je de aarde toch gewoon op en in de rots. En daar laat je dan de boom op groeien. Maar op deze manier spoelt bij het water geven alle aarde er weer af! Hoe moet dit?

-Ik las op dit forum dat je ook een walnoot kan kweken. Maar waar haal je die vandaan? Want ik denk niet dat je de walnoten kan gebruiken die je op de markt ofzo koopt. Want die zijn (overigens onbewerkt) maar wel gedroogd.

-Ik heb gister een olijf van een olijvenboompje bij een tuincentrum afgehaald? Deze wilde ik graag gebruiken. Moet ik nog iets speciaals doen met de pit? Weken, drogen etc??

-Ook heb ik bij dat zelfde tuincentrum 2 rozemarijn struikjes gekocht. Zien er heel leuk uit in boom vorm. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik ermee doen?

Dit waren mijn vragen voorlopig weer!
Bye, Roger

Verzonden reacties:

o
RE: Rotsbeplanting, walnoten, olijven en rozemarijn!

Wat een vragen! Ik ben geen expert bij deze vragen, maar denk even mee.

Boom op rots.
Uithollen van de rots lijkt mij de beste oplossing. Zie ook mijn reactie op je vorige vraag.

Walnoot.
In de natuur zal ook de walnoot enigzins drogen. Er groeien wel walnoten in Nederland zodat er verse noten te vinden moeten zijn. Boomkwekers werken denk ik met stekken.

Olijf.
Niks speciaal nodig. Bevriezen klinkt onnatuurlijk bij deze subtropische soort.

Rozemarijn.
Dit is natuurlijk geen boom. Hoogstens een kleine struik. Vormsnoei kan natuurlijk wel en misschien kan hij het uiterlijk krijgen van een boom in pot. De stamdikte zal wel erg sprieterig blijven. Dus gewoon proberen en ons het reslutaat laten zien!

o

Roger,

Voor rots en steen beplantingen wordt meestal een speciaal grondmengsel gebruikt dat dik en plakkerig is. Er worden verschillende grondmengsels gebruikt. Een kant en klaar product is Keto. Dat is verkrijgbaar bij de meeste bonsaicentra.

gr. René

o
voorlopig resultaat rozemarijn

Daar ben ik weer!

ik heb de rozemarijn flink terug gesnoeid en opgepot. Hij bloeit al bijna dus nog even en er staan bloemetjes in! Hier is de foto:
En de stam:

Ziet er toch leuk uit, of niet soms?
Ik heb ook de foto's van mijn viburnum. Ik denk dat ik daar ook wel wat mee kan in de lente. Hier is een foto:

Roger (and as always, suggesties zijn zeer welkom)

o

Rosemarijn is goed geschikt voor bonsai, maar Nederland is iets te noordelijk om echt goed te grooien.
Er zijn veel mooie exemplaren te vinden in bijv. Italie. Ook 'top'-bonsai mensen daar gebruiken Rosemarijn, soms als bonsia en soms als grotere accent plant.
In Italie groeit het ook wild in de bergen en kan hele grillige vormen aannemen.
http://www.bonsainl.nl/BPG/BS_A0067.HTM
http://www.bonsainl.nl/BPG/BS_A0075.HTM

Schinjt zeer gevoelig te zijn voor 'storingen' aan de wortels, bijv bij verpotten en wortel snooi.

Brian

o

Ik kan alleen antwoord geven over de walnoot.
Ik heb gewoon een droge walnoot (lag al een paar maanden in de schuur) in de grond gestopt en deze kwam vrij snel uit.
Later hoorde ik dat deze van de turkse winkel kwam. Je kan er misschien wel bij de reform winkel halen.

Etienne.

o

Hai,

Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij staan in elke stad/dorp wel een aantal walnootbomen. Ik weet niet of je het weet, maar de walnoten zitten in een groen vlezige vrucht die je er af moet pellen/drogen. Ze beginnen hier al te vallen. Zie er altijd hordes mensen op afkomen....

Rozemarijn ga ik na het zien van jouw exemplaar ook zeker weten aanschaffen. Wat een plaatje!!

Laat je rotsbeplanting zien als ie klaar is!

Succes!

o

Voor voorbeelden van rotsbeplating ga naar
http://www.bonsainl.nl/BPG/BS_BPBS.HTM
en scroll naar Ishi-yuke, Neagari en Sekijoju.
Klik op de naam van de boom om de foto te zien.

Brian

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Bonsai features guide

o

Roger,

Dat potje waar je rozemarijn in staat ziet er heel leuk uit, maar als de wortels het potje hebben gevuld, en je wilt verpotten, krijg je hem er alleen heel uit door het potje stuk te slaan....

gr. René

o
rozemarijn & viburnum

Tsja, dan het potje maar kapot he (de boom gaat voor)!
De rozemarijn staat nu overigens in bloei. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee want aan de ene kant zijn de takken voller dan aan de andere kant (en ook een beetje langer) dus het is of snoeien, of wachten totdat de andere kant bijtrekt.

Wat denken jullie overigens van de Viburnum? Denken jullie dat hier wat mee te doen valt? Want hij heeft wel een leuke stam met vertakkingen:

O ja en Aaltje, ik zou jou 'Rozemarijn bonsai' graag willen zien op het forum wanneer je ermee bezig bent!
Bye,
Roger

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network