JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Ervaring met Els/Alnus

Verzonden door Aaltje geld/netherl (My Page) op
16/09/03 - 4:51

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een Els als bonsai? Ik heb er van het weekend 2 uitgegraven die bij het vakantiehuisje van mn werk (in Groningen) stonden. Stonden voor de steiger en zijn denk ik 2 jaar oud. Zijn al lekker vertrappeld doordat ze precies op het pad naar de steiger stonden. De grond waar ze in stonden was voornamelijk zandgrond en ik heb gelijk maar een emmertje mee naar huis genomen. Ze staan nu in een mengsel van dit zand en een derde potgrond, maar hoe nu verder??

In mn boeken kom ik de Els eigenlijk niet tegen. Hij wordt wel genoemd als bruikbaar materiaal, maar verder niks. Wie kan me verder helpen??

Ik ben benieuwd!

Groetjes Edith

Verzonden reacties:

o
RE: Ervaring met Els/Alnus

Wat moet het ooit gaan worden???? Groot, klein, forse stam.
Moet je gelijk resultaat zien, heb je de tijd??? Tis een snelle groeier. Bladsnoei verdraagt ie niet. Vergt dus wel wat kennis. Ziekte gevoelig, zeker voor luis en een bepaald soort roest schimmel. Vraagt redelijk wat water, meer dan de doorsnee loofboom, dus rekening houden met je grondmengsel.
Overigens nooit grond meenemen van een plek waar een boom heeft gestaan. Verontreinigingen, ongedierte en dat soort dingen sleep je op die manier mee naar huis die je hele collectie om zeep kunnen helpen.

o

Mmm, goeie tip over het meenemen van grond. Had ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan... Thanks!

Persoonlijk houd ik meer van wat kleinere bonsai (max 30 cm)die er zo natuurgetrouw mogelijk uit ziet. Ik wil 'm dus door snoei en zo min mogelijk bedrading zijn eigen weg laten gaan.

Ik heb overigens alle tijd. De tuin staat inmiddels al half vol met zaailingen en 2 jarige plantjes, dus over een jaar of 5 zal ik het wel druk krijgen....

Weet je of dit soort van veel zon houdt?

bedankt!

o

In het boek van Busch 'Bonsai van inheemse bomen' staat wel een goede beschrijving van de Els.
Hij mag zonnig staan, maar uitdrogen is dan zomers een groot risico.

Herman

o

Als 30 cm je max is dan vraag ik me af of de Els geschikt voor je is. Zoals ik al zei verdraagt hij geen bladsnoei zoals de esdoorn (acer). Het bladvolume is dus moeilijk terug te brengen zo niet onmogelijk. De vraag die dan in mij opkomt is, zijn dan de verhouding niet aan alle kanten zoek?
Misschien een te simpel vergelijk, zie het als dat je van een kastanje ook een dergelijk Bonsai zou willen stileren. ook hier worden de verhoudingen met voeten getreden. Beschouw dit niet als een persoonlijke aanval. Zou jammer zijn. Want helaas word dat in dit forum nogal eens gedaan. Ik probeer alleen met je mee te denken.

o

Meedenken mag altijd en ik voel me niet snel aangevallen hoor. Wat ik moet doen dus is 'm zonnig zetten maar opletten voor uitdroging, van de blaadjes afblijven en 'm maar wat groter laten worden dan 30 cm. Dan zal dit mijn eerste grote(re) exemplaar gaan worden. Denk dat ik het dan gelijk maar groots ga aanpakken. ± 1 meter??

Allemaal bedankt voor het meedenken!

o

Herman, ik heb dat boek(je) van Busch ook, maar ik kom niks tegen over de Els. In de index wordt ie ook niet genoemd...

o

Dat moeten er meerdere boekjes van Busch zijn. Ik heb :
‘Bonsai, van inheemse bomen en struiken’ van Werner Busch.
ISBN 90-5210-232-5; harde kaft; A4formaat met 143 bladzijden.
Zie mijn website voor een foto van de omslag.

Hier volgt een link die nuttig kan zijn: Herman's Bonsai

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network