Keer terug naar het Bonsai forum
| Verzend een reactie
Overwinteren Chinese Ulmus
| | |
Verzonden door Aaltje geld/netherl (My Page) op 15/09/03 - 8:57
| Hai,
Ik heb een Chinese Ulmus. Het exacte soort weet ik niet daar er geen kaartje bij dit (tuincentrum) exemplaar zat. Ik heb ' vorig jaar december gekregen en het was mijn eerste bonsai. Hij heeft toen binnen overwinterd (verwarmde kamer) en is met de eerste zonnestralen in het voorjaar naar buiten verhuisd. Nou is mijn vraag wat eigenlijk de beste manier is van overwinteren? Verschillende boeken hebben verschillende oplossingen. De 1 zegt buiten laten staan en bij -10 naar binnen op een onverwarmde plaats. In het andere boek staat echter dat ie met september al naar een onverwarmde ruimte moet.
Ik hoor het graag.
Groetjes Edith |
Verzonden reacties:
RE: Overwinteren Chinese Ulmus
| | |
| Spijtig genoeg heb ik geen antwoord op je vraag Edith, ik zit met net hetezelfde probleem namelijk. Vorige winter heb ik m'n Chinese olm gewoon buiten laten staan en bij erg strenge nachtvorst binnengehaald. Hij heeft de winter toen vrij goed doorstaan maar toen ik hem eens een hele tijd binnen heb gehouden, in de garage meerbepaald omdat het daar frisser was, begon hij veel te vroeg weer uit te schieten. Als iemand met wat meer ervaring met Chinese Olmen ons zou kunnen helpen, alvast bedankt |
| | |
| Ook ik ben zeer nieuwsgierig want ik heb 2 chineese olmen staan want dit zijn toch de bomen waar bijna iedereen mee begint (toch?) die heb ik alle jaren tegen de vorst naar binnen gehaald en hebben dus nog nooit een rustperiode gehad. Ik was dit jaar van plan ze met pot en al in te graven. Dus graag reacties. |
| | |
| Tja, hier schieten we natuurlijk niks mee op...... Laten we maar hopen dat een kenner ons (voor de vorst) uit de brand helpt.. Als je de plant met pot en al ingraafd, is de kans dan niet groot dat de pot (ik ga uit van aan stenen) gaat barsten? En wat doen jullie met bonsai die in de volle grond staan? afdekken met stro o.i.d.? gr. Edith |
| | |
| Hoi, Ik ben niet echt een kenner, maar misschien heb je hier toch iets aan... Ik heb twee chinese iepjes. Ik heb gemerkt dat er verschillende soorten iepjes zijn. Sommigen zijn vorstbestendiger als anders. Mijn ene iepje laat in de herfst keurig al zijn bladeren vallen. De andere misschien de helft. Het blad van de eerste is dunner en lichter groen als de tweede. Ik heb eens rondgevraagd en het lijkt te liggen aan de plaats van origine. Mijn tweede iepje komt van intratuin en is duidelijk een tropische soort. Desondanks overwinter ik hem niet binnen. Hij staat de hele winter in een onverwarmd houthok. Hij wordt beschut tegen de wind opgesteld en ik heb de pot begraven onder de eikenbladeren. ( er staat een eik in mijn voortuin dus die heb ik voorradig :-> ) De laatste twee winters heeft hij zo zonder problemen overleefd, en dat bij temperaturen van -15c. succes, René |
| | |
| Bedankt René! Daar hebben we wat aan! Kan je overigens alle soorten blad gebruiken als 'issolatie'/bescherming tegen vorst of moet je met sommige soorten oppassen voor het overbrengen van ziekten etc? gr. Edith |
| | |
| Mijn potten gaan in een oude houten fruit krat en bij vorst gevuld met stro. En als er koude wind staat scherm ik van boven af met "bubbeltjes" plastic. Etienne. |
| | |
| Zou er een verschil zijn met het overwinteren van een Japanse Ulmus, althans, ik denk dat het een Japanse ulmus is, want hij heeft schubben op de stam (een beetje zoals bij een acer arakawa). Henk. |
| | |
| Er zijn vast een heleboel manieren om een pot tegen de wind/kou te beschermen. Ik gebruik eikebladeren omdat ik die voorradig heb en omdat ze niet gaan rotten. Dat schijnt te komen omdat ze een hoog gehalte van een of ander zuur bevatten. Dat is ook de reden dat je ze nooit door je composthoop moet mengen. Ze vergaan niet. Een houten krat met stro beschermt vast net zo goed. Je kan ook zoeken naar kratten van piepschuim. Visboeren hebben ze wel eens over. (moet je ze wel eerst schoonmaken :-> ) gr. René |
| | |
| Goh, wat een tips! Het zou wel heel erg zijn als ik ze nu niet levend de winter door krijg. Bedankt allemaal!! |
| | |
| OK, bedankt voor de tips iedereen! Willem |
| | |
Kijk, als je de ruimte heb om de boompjes in een schuur te zetten. Waarom niet. Daar vriest het land zo hard niet.... toch?? Ik zou gewoon kiezen voor de oplossing die etienne01 aangeeft. In een houte krat en die vullen met stro. Je kan ook de boompjes in een vorm van piepschuim zetten. Die houdt een hoop tegen. 1 ding, laat ze niet onbeschermd staan. ron van loenhout |
|
|
|
|