JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
zwarte puntjes op de blaren

Verzonden door kneffelke 3582 BE (funnyflirt@yucom.be) op
18/09/03 - 9:32

Ik heb een carmona macrophylla. En wat blijk, nu krijgt die zwart-bruine puntjes op zijn bladeren( vanboven).
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
ik dacht aan spint, ma heeft iemand een foto van wat spint kan doen en hoe de bladeren er dan uit zien???

dank u

Verzonden reacties:

o
RE: zwarte puntjes op de blaren

Hoi!

Dit is wat ik heb kunnen vinden over spint. Zelf moet je dan even kijken of je ook inderdaad spint hebt:

Spint zijn plantenparasieten met een geelachtige, groenachtige tot oranje of rode kleur en een peervormig lichaam. Zij hebben spinklieren die op de kop uitmonden. Spintmijten voeden zich door bladcellen aan te steken en leeg te zuigen. Op deze plaatsen ontstaan bruine vlekjes. Op plaatsen waar veel mijten zuigen wordt de opperhuid van het blad verwoest, zodat dit verdort. Waarscheinlijk zijn dit de zwarte vlekjes.

Bestrijding:
Kamerplanten worden meestal door bonenspintmijt aangetast. Aangetaste kamerplanten kunnen enkele malen per week omgekeerd onder de kraan worden gehouden, zodat de onderzijde van de bladeren met een krachtige straal wordt schoongespoten. Spintmijten worden snel resistent tegen chemische bestrijdingsmiddelen. In kassen wordt tegen spint, vooral in augurken en komkommers, daarom vrijwel uitsluitend een biologische bestrijding uitgevoerd. Daarbij wordt de roofmijt Phytoseiulus persimilis gebruikt. In de fruitteelt worden de roofmijten Typhlodromus en Amblyseius uitgezet en in stand gehouden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
Roger

o

Vergis je je niet. Ik zou eigelijk een foto daarvan moeten hebben.
Maar ik hoop dat je je vergist.
De Carmona (micro of macrophilla) heeft kleine haartjes op het blad. Is het dat niet.
Een foto zou mooi zijn.

Ron van Loenhout

o

ik denk niet dat ik me vergis. Der hebben beestjes opgezeten toen ik hem een dompelbad gaf. Blijkbaar konden ze nie tegen water dus zijn ze naar boven gekomen, miniscule kleine beestjes zwommen aan de oppervlakte. ze lijken wat op de foto erboven alleen was het geel wat oranje achtig en op het lichaam hadden ze 2 witte vlekjes, links en rechts , opzij van hun lichaam. Ik ken de soort niet. Hoe dan ook heb ik de plant ondersteboven ook nog een ferme douche gegeven. En nu lijk de plant ervan af te zijn. Ben er blij voor. Maar ik hou hem nog ff onder observatie!!! Tnx voor de info, het heeft me wel geholpen!!!

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network