JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Controle vochtigheid bij gebruik akadama

Verzonden door Aaltje geld/netherl (My Page) op
10/10/03 - 8:00

Hallo mede bonsailiefhebbers,

Vraagje, ik ben sinds kort (5 weken) overgestapt op akadama (nee, laten we geen discussie beginnen over het gebruik hiervan) en vroeg me af of er ook een vochtigheidsmeter bestaat voor dit soort 'grond'. Voorheen gebruikte ik een gewone vochtigheidsmeter die je ook voor kamerplanten gebruikt, maar deze werkt niet bij het gebruik van akadama....

Hebben jullie anders andere tips om de vochtigheid van de akadama vast te stellen?? Als het een beetje uitdroogt wordt het aan het oppervlak wat lichter, maar als ik dan water geef loopt het binnen no time onderuit de pot. Bonsais doen het overigens wel heel goed hoor, maar ik heb eigenlijk geen idee wanneer ik nu water moet geven. Ik heb bijvoorbeeld 5 weken geleden een serissa overgezet in akadama en de akadama toen goed nat gemaakt. Sindsdien heb ik 'm nog 1x water gegeven wat na een paar cc al onderuit de pot liep.

Iemand tips??

Alvast bedankt!

Edith

Verzonden reacties:

o
RE: Controle vochtigheid bij gebruik akadama

Ik weet niet of er meters voor zijn. De bovenkant is vaak al een indicatie voor mij om even te kijken. Vaak is het even wennen maar dan weet uit ervaring wel hoe vaak ze moeten hebben. Als je het niet zeker weet kan je de bovenkant even "open" maken met een stokje ofzo zodat je wat beter onder de bovenlaag kan kijken. Ik moet vaak wel wat flinke scheuten water geven voordat het onderuit komt lopen. Misschien even wat langer wachten met water geven.
Zou ook nog kunnen dat de grond bij jou nog niet helemaal is aangezakt en het water er nog erg snel tussen door kan lopen.

Etienne.

o

Maak gewoon gebruik van een sate stokje of een wat langere lucifer.
Als deze droog zijn zijn ze licht van kleur.
Steek deze in de aarde, ongeveer een cm of 4 en laat deze 20 min zo staan.
Wanneer je het stokje verwijderd kun je zien of de kleur ervan veranderd is. Is de kleur donkerder geworden, dus geler dan is de grond vochtig genoeg. Heeft ie dezelfde kleur dan moet je gieten.
Maar je vingers kun je ook heel gebruiken. En ook het gewicht zegt heel veel. Als je natuurlijk grote stukken hebt valt dit laatste af :o)

o

Aan de satéprikkers dan maar en goed kijken!

Bedankt!!

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network