JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
wilde kastanje

Verzonden door etzen (My Page) op
19/10/03 - 14:11

ik heb al heel wat jaren enkele wilde kastanjebonsais. Het stammetje begint al een aardige omvang te krijgen maar de vertakkingen willen niet erg vlotten. Ieder boompje heeft slechts 3 takken....
wat moet ik doen?
etzen

Verzonden reacties:

o
RE: wilde kastanje

Het is een bekend verschijnsel dat de wilde kastanje niet zo gemakkelijk vertakt als je er een bonsai van wil maken .Als je echter in het vroege voorjaar ,als je ziet dat de grote botten aan het uiteinde van elke tak beginnen te zwellen , die botten eraf breekt,dan zal de boom veel meer en kleinere botten krijgen en zo nieuwe takken maken - hou het goed in de gaten want het kan zijn dat dit nog niet voldoende zal zijn en dat de eindknop het toch nog zal overnemen en de kleine botten afsterven .Als je mocht merken ,na een tijdje, dat het einde van de oorspronkelijke tak toch fel begint te groeien kan je dit nogmaals wegsnoeien als de felste voorjaarsgroei wat afneemt (niet vroeger anders krijg je teveel sapverlies en kan je boom gevaar lopen )
Succes
Lily-Anne (België)

o

Is dit ook de manier voor een gewone kastanje?

Groetjes Edith

o

hartelijk dank voor de aanwijzingen Lilly-anne.
Ik ga het volgende voorjaar je raad opvolgen.
groeten
etzen

o

Verkleinen van het bladvolume is ook een methode om nieuwe takkengroei te stimuleren. Beslist geen bladsnoei toepassen.

o

en hoe verklein je het bladvolume? De uitdrukking ken ik nog niet!
groeten
Etzen

o

Het verkleinen van het bladvolume houd niets anders in dan dat het bladoppervlak wordt verkleind.
Door bv een derde deel van het blad af te knippen grijp je in in de groenfabriek van de boom. De boom kan dus niet zoveel voedingstoffen via het blad meer aanmaken als voorheen. De wortels blijven echter voedingsstoffen aanvoeren. De boom word dus gedwongen opnieuw uit te lopen. Gevolg een kleinere en betere vertakking.
Zou je het hele blad wegnemen dan is dit voor deze boom een te grote ingreep met als gevolg dat het de boom schaadt.

o

bedankt voor de uitleg

o

Mmm, nog nooit van gehoord. Ik heb 3 1-jarige kastanjes in de volle grond staan en ga dat maar eens proberen. Als er weer blad aan zit dan....

Groetjes Edith

o

Aaltje,

Laat wel eerst de bladeren "uitharden". Ga niet knippen aan fris groene bladeren maar laat ze eerst wat uitgroeien. Dit kun je zien aan het veranderen van bladkleur en het steviger worden van het blad.

o

okidoki! Gaan we proberen. Ik heb 3 stuks, dus de ene op Urikawa's manier, 1 op Lilly-ann dr manier en de 3de laten we doen wat ie zelf wil. Ben benieuwd!

o

Aaltje, voor Uw derde plant kan je misschien ook beide voorstellen combineren: Je breekt vroeg in de lente de eindknoppen uit én verkleint het bladoppervlak eens de bladeren zijn afgehard. Dit zal zeker nog sneller naar Uw doel leiden.
Ivan.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network