JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Pruim

Verzonden door Mister_Harley (My Page) op
8/11/03 - 16:57

Hallo allemaal,

ik heb laatst een pruim meegenomen uit Frankrijk. Deze heeft een flink wortelstelsel dus hij kan goed groeien. Hij was echter te groot en daarom heb ik 'm compleet getopt. Zodat alleen de stam nog over bleef. Op deze manier zou je een goede bezemvorm kunnen verkrijgen. Alleen begint hij nu niet uit te lopen op de stam (aan de top) maar helemaal onderaan van onder de aarde. Hier wil ik het echter niet vandaan hebben. Moet ik deze gewoon weg halen en wachten tot er wel wat uit de stam komt of betekend dit dat hij helemaal geen takken kan vormen op de stam en dat dit zijn enige manier is? Ow ja, of moet ik deze tak nog even laten zitten zodat hij licht op kan vangen en later weghalen of niet?
Nou ja een heel verhaal voor degene die er antwoord op weet!
Merci,
Roger

Verzonden reacties:

o
RE: Pruim

Wanneer heb je deze naar nederland gehaald? Hoe lang heb je 'm al in de grond staan? Wanneer heb je 'm gesnoeid?
Heb je een foto?
Eigelijk een beetje te weing info.
Vertel ons meer.

ron van loenhout

o

OK,
de pruim is begin oktober naar Nederland gehaald en staat dan ook vanaf ongeveer 20 oktober in de grond (ongveer 4 weken nu dus) Ik heb 'm in deze zelfde periode gesnoeid en in een pot gezet. Maar hij moet nu eigenlijk hetzelfde doen als deze hazelaar:

Even een paar foto's van de pruim:

Zo genoeg info?
PS: dat rode is lak...een experimentje omdat ik geen wondpasta heb.
Bedankt,
Roger

o

Wil je dat nooit meer gebruiken die lak. Dat vraagt gewoon om dood en verderf.
Mijn tip: laat deze doorgroeien (in het voorjaar, in de volle grond) en snoei 'm over een paar jaar terug. Haal die rode plek dan weg.
Zoek eens op het internet naar deze boom, en kijk eens naar de vormgeving.
Zet 'm wel in een rustige omgeving. Een schuur ofzo.
Je heb 'm eigelijk te vroeg gesnoeid. De wortels hebben waarschijnlijk een opdonder gehad met de reis. Je moet altijd in deze situatie een boom rust geven zodat de wortels weer goed kunnen herstellen.
Nu is de boom bezig met de wortels, terwijl je de boom drastisch heb teruggesnoeid + lak op een wond heb aangebracht. Ik hoop dat hij 't red.

Sucses

Ron v Loenhout

o

Misschien dubbel op (Ron heeft het al gezegd) maar niets meer aan doen. Lekker laten groeien. Ik zou alleen proberen om die lak er weer af te halen, die gok zou ik niet nemen. Toch maar wondpasta in huis halen voordat je weer wat tegen komt en mee neemt naar huis.
Wel een aardige stam, had je m niet hoger kunnen houden en er iets anders van maken dan een "bezem"?

o

Ja ik had er vast wat anders van kunnen maken, maar ben nu ineen into bezemvorm dus...de probeert van alles! Maar er staan nog 20 van dit soort boompjes is Frankrijk dus ik kan het rustig nog een keer proberen zonder lak dus en hem zijn wotelstelsel even weer op gang laten komen. We zien wel wat het word. Thanx,
Roger

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    12/11/03 - 13:32

Was zijn de verschillen tussen lak en pasta ? Waarom de lak niet gebruiken ?

o

Omdat ik het idee heb dat dit geen lak is voor bomen maar lak als in verf (maar dan lak).
Lijkt me toch niet echt een goed idee, zitten toch chemicalieen in lijkt me.

o

oja, deze lak is ROOD!!!!!!! Wondpasta niet. Ook belangrijk lijk mij.

ronny

o

Deze lak was zegellak!!! voor alle duidelijkheid

Roger

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network