| Beste Bonsaï liefhebbers,
Zoals waarschijnlijk velen onder u zullen verzuchten; het is weer een beginner. En ja, ik heb het boompje als cadeau gekregen van een vriend. Deze zomer ging het goed, het boompje stond in de keuken voor het raam en was een aangenaam gezelschap.
De problemen zijn gestart nadat ik vergeten was om het water te geven (zo'n 2 dagen.) Het ging er zeer slapjes bij en ik dacht dat het gedaan was. Ik heb het boompje toen regelmatig water gegeven en ben om het uur gaan kijken of het zich herstelde. Op hetzelfde moment ontdekte ik wat ik tot op heden voor onmogelijk had gehouden en dat is dat je inderdaad een band kunt krijgen met je Bonsaï. Het eigenaardige van deze 'droogte' is dat ik plots enorme uitschieters begon te krijgen. Frisse groene grote blaadjes in vergelijking met de kleine donkergroene oude blaadjes. Ik ben lustig beginnen knippen omdat deze uitschieters niet mooi waren.
Het boompje moest wegens het plaatsen van een nieuwe keuken zijn plekje afstaan en verhuizen naar de dressoirkast in de woonkamer. En hier zijn de problemen begonnen. In oktober begon het boompje er dunner en dunner uit te zien. Ik vermoedde dat het te weinig licht kreeg en verplaatste het boompje naar de salontafel, waar iets meer licht op valt.
Maar klaarblijkelijk kan het niet helpen, het boopje vertoont nu veel kale takken en bij elke sproeibeurt vallen er zeker 2-3 bladen af.
Ik hoop het met uw hulp te kunnen redden en er een gezonde boom van te maken. Ik vermoed dat de boom een Ulmus is. Ik hoop op jullie medewerking.
Met vriendelijke groeten
Idran Williamson |