JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Keer terug naar het Bonsai forum | Verzend een reactie

o
Help, mijn Bonsaï gaat achteruit.

Verzonden door Idran (My Page) op
4/12/03 - 3:36

Beste Bonsaï liefhebbers,

Zoals waarschijnlijk velen onder u zullen verzuchten; het is weer een beginner. En ja, ik heb het boompje als cadeau gekregen van een vriend. Deze zomer ging het goed, het boompje stond in de keuken voor het raam en was een aangenaam gezelschap.

De problemen zijn gestart nadat ik vergeten was om het water te geven (zo'n 2 dagen.) Het ging er zeer slapjes bij en ik dacht dat het gedaan was. Ik heb het boompje toen regelmatig water gegeven en ben om het uur gaan kijken of het zich herstelde. Op hetzelfde moment ontdekte ik wat ik tot op heden voor onmogelijk had gehouden en dat is dat je inderdaad een band kunt krijgen met je Bonsaï. Het eigenaardige van deze 'droogte' is dat ik plots enorme uitschieters begon te krijgen. Frisse groene grote blaadjes in vergelijking met de kleine donkergroene oude blaadjes. Ik ben lustig beginnen knippen omdat deze uitschieters niet mooi waren.

Het boompje moest wegens het plaatsen van een nieuwe keuken zijn plekje afstaan en verhuizen naar de dressoirkast in de woonkamer. En hier zijn de problemen begonnen. In oktober begon het boompje er dunner en dunner uit te zien. Ik vermoedde dat het te weinig licht kreeg en verplaatste het boompje naar de salontafel, waar iets meer licht op valt.
Maar klaarblijkelijk kan het niet helpen, het boopje vertoont nu veel kale takken en bij elke sproeibeurt vallen er zeker 2-3 bladen af.

Ik hoop het met uw hulp te kunnen redden en er een gezonde boom van te maken. Ik vermoed dat de boom een Ulmus is. Ik hoop op jullie medewerking.

Met vriendelijke groeten

Idran Williamson

Verzonden reacties:

o
RE: Help, mijn Bonsaï gaat achteruit.

Ach Idran, ik denk dat iedereen zo begint. Ik heb een paar jaar geleden ook een bonsai gekregen. En kijk mij nou. Ik heb vandaag een soort van kas in me tuin gemaakt om de bonsai's tegen de vorst te beschermen.
Maar ja, even over jou ulmus. Tenminste daar ga ik vanuit.
Ik denk toch dat je op tijd was met het watergeven toen hij er een beetje verlept bij ging hangen.
Wat je voortaan niet moet doen is zodra die weer gaat uitlopen gelijk gaan snoeien. Geef de boom tijd om zich te herstellen. Snoeien kan ook een half jaar later.
Dat het boompje er dunner en dunner gaat uitzien begrijp ik denk ik wel. Ik denk dat het probleem de droogte in je huiskamer is. In Oktober gaat iedereen de verwarming weer aanzetten en wordt de lucht in je kamer droger. Je zou dan misschien wel 2 maal per dag even de boom kunnen besproeien. Veel werk.... ach wat heb je ervoor over. Ik zelf heb 't er niet voor over om 2 maal per dag me binnen bonsai's te besproeien, omdat ik een HEEL droog huis heb. Daar heb ik al meerdere bonsai's dood zien gaan. Ik heb nu alleen maar buiten bonsai's. En dat zou jij ook moeten doen met je Ulmus.
Heb je geen schuur waar je deze winter de Ulmus ik kan zetten. Lekker vochtig!! Zorg ervoor dat het niet gaat vriezen in je schuur.
In het voorjaar haal je de boom naar buiten. Daar is hij pas echt in z'n element. Dan volgend jaar tegen de tijd dat het begint te vriezen haal je de boom weer naar de schuur.
De boom heeft eigelijk rust nodig. Bij mijn Ulmus zijn alle bladeren er nu bijna af. Herfts he.
Als je niet de beschikking heb over een schuur of tuin raad ik je aan om de boom lekker te besproeien. Zorg dat de boom niet kleddernat in zijn schaal staat. Dan beginnen de wortels na verloop van tijd te rotten. Geef dus alleen water als hij dat nodig heeft.
Koop een boek. Kijk eens op www.bonsaistudio.nl
Daar staan mooie boeken voor weinig.

Succes en welkom bij de club

Oja, ga ook een kijken op www.bonsaiforum.nl
Kijk in het archief wat voor problemen iedereen heeft gehad. Daar zal je heel erg veel van leren.

Ron van Loenhout

o

Ja.... bedankt voor de reactie

Ron van Loenhout

o

Misschien duurt het een paar dagen voordat hij kijkt Ron. En misschien heeft hij toch besloten te stoppen met deze "hobby".

o

• Verzonden door Levon -Zoetermeer- 8 (My Page) op
    9/12/03 - 14:37

Of is het een ouder iemand, die zo één keer per week maar kijkt.

o

Gebeurt erg vaak hier vind ik,je doet je best om iemand zo goed mogenlijk te helpen,maar vaak stank voor dank vind ik.
Ik voel mij niet zo geroepen om nog veel tijd in dit forum te stoppen.
Jammer hoor was wel altijd een goed forum.

Patrick.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network