| Wisteria brukar räknas till zon 2 men i skyddat läge och väldränerad jord så brukar den gå bra i zon 3 men den blir inte lika stor som den blir i zon 1. Zonangivelserna är ganska flytande och tack vare träd, häckar, tegelväggar, jordmån och liknande så kan man ha en lägre zon i trädgården än vad zonkartan anger. Det finns ju också olika sorters wisteria som har olika härdighet. Det är bra att täcka rötterna men inte innan marken har frysit för då kan man råka få sork i marktäckningen = wisterians rötter blir vinterföda. Att täcka rankorna med något mot vårsolen är en bra idé. Wisteria ska beskäras ganska hårt för att blomma. Här finns lite information från odla.nu s frågelåda. Dessa är frågor som sylvia fått om blåregn och här finns bra information om gödsel, beskärning mm. Vill du ställa ytterligare frågor så kan du besöka www.odla.nu under aktiviteter hittar du frågor & svar. Hur ska man göra för att det ska bli blommor på blåregn? Hejsan. Jag har ett blåregn spaljerat mot en östervägg. Det är några år gammalt, växer oerhört men det har aldrig blommat. Så hur ska man göra för att det ska bli blommor? Maritta Låt den växa upp den till den höjd du nu vill ha den och kapa sedan enträget 5-6 gånger under sommaren varje nytt skott när det blivit en halvmeter, lämna bara en stump med två blad kvar annars tar regnet över!! De små stumparna bildar sedan blomknoppar till nästa försommar. Om den får växa fritt blir det inte mycket blommor men mycket grönt... att den inte blommat beror nog på att du inte klippt den. Wisterian skall man vara 'elak' mot! Sylvia Är Blåregn giftig som tex. gullregn? Hej Sylvia! Blåregn verkar vara en härlig klätterväxt. Men sprider den sig utom all kontroll? Är den giftig som t ex gullregn? Vänliga hälsningar Birgitta Hej Birgitta. Blåregn ÄR en magnifik växt! Den skall klippas så den blommar bra men annars är den väl inte så där jätteaggressiv, den går att hålla i herrens tukt o förmaning m h a sekatören. Den är inte mig veterligen giftig. Härdig i zonerna 1-2. Sylvia Är det kalk som fattas, eller är det för mycket kalk? Hej Sylvia, Jag måste ställa en fråga om min Wisteria Sinensis, som jag tagit hem i bil från mellersta Frankrike. I Rune Löwenmos bok "Trädgårdens buskar och träd i färg" står det: "trivs bäst på kalkhaltig, väldränerad jord". Men i "Bonniers stora bok om trädgård" står det, tvärtom: "kalkfattig, gärna lerblandad jord". Vad gäller? Jorden hos mig är väldränerad. Plantan växer men har nästan onaturligt gulgröna blad. Är det kalk som fattas, eller är det för mycket kalk? Tacksam för svar. Leif Widén PS. Har träffat på motsvarande motsägelser tidigare när det gäller hortensior på friland - ett råd att ha sur jord, ett annat att lägga på kalk för att få starkare rödfärg på blommorna. Ja, det finns motsägelsefulla råd i olika böcker och tidningar om snart sagt allting! Det gäller att pröva sig fram och använda 'fingertoppskänslan' om man inte kan avgöra vad som gäller. Min lilla 1-årsplanta står i helt vanlig, fuktigt men väldränerad och mullrik trädgårdsjord mot en solig altangolv och får samma gödning som rosen intill och den verkar trivas. Kalkat har jag inte gjort ännu men jag kalkar inte mina andra växter heller så värst ofta.... så om din planta verkar trivas så vänta och se, kalka inte mer nu! Och Wisterian har lite gulgröna blad, så det behöver inte vara något fel om dom inte blir helgula, förstås. Sylvia Träd av "gullregnstyp" men med vita blommor? Hej! Har varit i Toscana och såg hundratals träd av "gullregnstyp" men med vita blommor. Vet du vad det kan vara? Kan man odla sådana här i Mälardalen? Methe om vitblommande träd Jag tror att det kan ha varit just en vit blåregn, det finns nämligen sådana! Därnere kan de bilda verkliga träd med tjocka stammar - även här hemma har man på sistone börjat klippa blåregn i trädform. Kolla hos Zetas i Sthlm, t.ex. Den vitblommande varianten heter Wisteria sinensis 'Alba' och går till zon 2, så i skyddade lägen i Mälardalen kan den gå bra. Sylvia Hur får jag mitt blåregn att blomma? 1996 planterade jag ett blåregn. Hur ska det beskäras för att blomma? I en bok jag har står att augusti är rätt tid för beskärning. Någon annanstans har jag läst att man hela tiden ska klippa dom utväxande skotten. Vilket är rätt och hur mycket ska lämnas kvar? Mitt blåregn har ännu inte blommat någon gång. Ska jag gödsla? Med vad i så fall? Blåregn skall man vara elak mot för att den skall blomma! Låt den utveckla några grenar som går upp i höjden, men alla sidoskott till dessa grenar klipps sedan av till 2-3 bladpar per skott. Dessa kvarlämnade skott utvecklar sedan blomknoppar för nästa vår. En lämplig tid att klippa är i augusti. På vårvintern kan man sedan finjustera klippningen. Den är rätt så näringskrävande också, "en halv gris" ungefär per säsong! Hihi.. nej, men ta kogödsel eller liknande och häll i rätt så mycket nu under våren. Och så kalka!! Sylvia |