JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Perenner som fjärilar gillar...?

Postat av
Titte Törnroth-Sarkkinen Finland
(titte.tornroth@pp.inet.fi) den
8/02/02 - 3:59

Hej! Jag vill ha en rabatt med perenner som drar till sig fjärilar! Det är lätt att hitta information om buskar som gör det men däremot har jag inte hittat något om just blommor.
Jag skall börja från scratch så jag vill gärna ha tips om olika plantor eller om någon site som skulle vara bra!
Jag bor på Åland vilket motsvarar zon 3 i Sverige.
Tack!

Vidaresändning av svar:

o
RE: Perenner som fjärilar gillar...?

De växter fjärilar gillar brukar vara de vanliga ängsväxterna. +Nässlor-Larver av påfågelöga, nässelfjäril, vinbärsfuks och amiral har brännässla som foderväxt. +Tistlar-Vägtistel, kärrtistel, brudborste och kardborre är bra nektarväxter. +Många kryddväxter är bra nektarväxter. Även stenpartiväxter brukar uppskattas av fjärilar som ex. Kärleksört, , aubretia, fetknopp. Dessa växter är bra för fjärilarna tidigt på säsongen Aubretia, pärlhyacint

Fler växter som lämpar sig väl för fjärilsträdgården är bl a buddleja, kungsmynta, backtimjan,dagsalvia, gullviva, gurkört, lavendel, prästkrage, rudbeckia, rudbeckia (röd), salvia, temynta, kaprifol, pepparmynta, kanelros och färgkulla.

Kom även ihåg att fjärilar är väldigt känsliga för olika medel så spruta inte mot ogräs eller ohyra i trädgården för då är risken stor att de uteblir eftersom de skyr lukten av olika medel.

Kom även ihåg att fjärilarna måste ha någon form av barnkammare i närheten annars kan det inte bli några färggranna fjärilar.

Barnkammare
De rätta foderväxterna i ett skyddat läge blir en utmärkt barnkammare till fjärilslarver. Brakved, björnbär, nässlor, kålväxter, violarter och klöverväxter. Plantera i klungor.

Du kanske vill titta på: Vilda grannar

o

Hej - du igen!!!
Tack igen för att du delar med dig av din kunskap och siten var ju jättefin!
Titte

o

Försök med örter! Timjan, oregano, mejram, gurkmeja. Guldvingar älskar dem och det är vackert.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network