JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Fungerar de långa höstarna i skärgården som vintervila!

Postat av Skatkullen Swed west (My Page) den
10/02/05 - 6:41

Bor på en ö utanför GBG. I slutet på sep till en början på dec så är klimatet runt 5-15 grader, plus hög luftfuktighet. Har nu bytt bostad och varit tvungen att nu i vinter ta upp mina vinrankor (Som jag självklart ville ha med) samt inhandlat ett citrus träd. Dessa är nu i full gång med att sätta skott och står på en veranda i syd+ väst läge samt med extra belysning. Tänkte ha de där till slutet på maj för att sedan sätta ut dem.

Är de något som kommer att funka eller är detta inte en tillräckligt lång vintervila?

Har tidigare sett på rankorna att de börjar tappa bladen i oktober, tror att att kommer att gå lite snabbare nu när de står i krukor!? Har jag rätt eller fel!? Tacksam för alla svar, och små tips som i övrigt kan förbättra livet för mig och mina växter!

Vidaresändning av svar:

o
RE: Fungerar de långa höstarna i skärgården som vintervila!

Vinrankor behöver inte mycket vintervila. De fäller sina löv men brukar inte växa förrän det blir soligt och varmt. Kan det vara belysningen som sätter igång dem? Men om de bara får tillräckligt ljus gör det inget om deras vilosäsong blir kort. Vinrankorna på kanarieöarna fäller sina blad kort innan de nya kommer, höst och vår går nästan in i varandra.
Citrusträd behöver ingen vintervila alls...

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network