JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Hibiskus

Postat av
Titti Höidén stockholm
(titti.hojden@chello.se) den
9/02/02 - 7:05

Hej
Jag har ärvt ett antal hibisksar av min morfar, nu har de blivi yviga och med långa nästan bladlösa grenar.
Kan man beskära dom och i så fall när o hur?
Går det att använda de avklippta grenarna till nya plantor?
MVH Titti

Vidaresändning av svar:

o
RE: Hibiskus

Visst går det att beskära hibiskus, beskär nu och plantera om växterna om 1-2 veckor så brukar de bli fina. Det du klipper bort kan användas som sticklingar stick ner dem i såjord, vattna, sätt en plastpåse över, ställ dem ljust gärna med någon form av undervärme. Sticklingarna rotar sig bäst om jorden har en temp på 20-25 grader. =Fötterna på sticklingarna bör vara varmare än huvudena. Här kommer lite mer skötselråd från blomsterfrämjandets hemsida:

Hibiskus - (Hibiscus rosa-sinensis)
Beskrivning:
Hemland: Tropiska Asien

Skötselråd:

Ljus och temperatur: Mycket ljust, även i full sol. Rumstemperatur eller helst svalare vintertid.

Vatten och näring: Vattna rikligt från vår till höst och med svag näring i vattent. Vintertid i svalt rum sparsamt.

Att tänka på: I rumstemperatur vintertid faller bladen. Efter rejäl beskärning i februari växer nya fram. Avskurna toppar blir fina sticklingar. Planteras om i vanlig blomjord av god kvalité. Vid ojämn vattning kan bladlöss angripa växten. Löss lockas också av sötman i fruktämnet - bryt av det. Kan formas till "stamträd". Lättskött, blomvillig, mångårig.

o

Hej!
Jag har precis köpt en hibiskus. Den har massor med knoppar men blommorna vissnar på bara några dagar varför blir det så?
MVH/Hanna

o

Det är normalt, hibskusblommor blommar bara någon några dagar sedan vissnar de.

o

Hej alla,
(Ny här...)

Men det tåls ju att tala om att en del knoppar ramlar av när det blir ett dramatiskt miljöombyte. Tex. butik till förnsterbrädan....

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network