JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
citronträd

Postat av
Diana
(disamisa@hotmail.com) den
4/02/02 - 13:24

Hej!

Jag har precis köpt ett citronträd i kruka som är cirka 15 centimeter högt. Nu undrar jag; hur ofta ska man vattna och hur mycket ska jag vattna åt gången? Vilket näringstillskott är bäst för citronträdet? Är det vikigt att snurra på växten så att solljuset täcker hela området?
Om ni har några övriga bra tips för att livhålla citronträdet så skulle jag bli jätte glad. Är väldigt angelägen om att den inte ska dö.

mvh /Diana

Vidaresändning av svar:

o
RE: citronträd

Du ska inte snurra växter det stressar dem. Ställ plantan svalt och mycket ljust dock ej i starkt solsken. Dagslängden bör vara 12-14 timmar så extra belysning kan behövas(använd ej glödlampa eller halogenlampa). Citrus tycker inte om kalk, så vattna inte med kalkhaltigt vatten. Citrus ska vattnas "lagom" känn efter genom att sticka ner fingret så långt ner i krukan som möjligt. Är det blött eller ganska fuktigt så behöver du inte vattna. Citrus är inte lätt att odla inomhus. De är från medelhavsområdet och vill gärna ha detta vinterklimat = ca +10 grader + ljust på vintern för att trivas. Din planta är dock liten och kan nog klara sig i lite varmare just nu. Men i framtiden så bör du ge den riktigt vinterklimat(vintervila). Ofta blommar inte citrus om man hoppar över vintervilan + när växten inte får vilan trivs den inte och tappar massor av blad + får massor av ohyra.

Använd gärna kalkfri blomsternäring under växtsäsongen(vår-sommar), det bästa är att ge en svag dos vid varje vattning istället för att chocka den med fulldoser ibland.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network