JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Camellia Double Rose

Postat av
Ulf Lindström 7
(lindstrom.ul@telia.com) den
6/02/02 - 14:53

Hejsan
Jag har en camellia som jag har nyss köpt och den har börjat att tappa sina blommor vad ska jag göra jag har läst på en amerikansk site att dom ska stå ljus och svalt och att man skulle dutta på någon Nitroge fertilizeser jag fattar ingentin av det igentligen men är det någon som har något tips och om man kan sätta ut den till sommaren eller kanske reda nu.

Tack på förhand
Uffe

Vidaresändning av svar:

o
RE: Camellia Double Rose

Kamelia är ingen lätt växt nuförtiden, vi har för varma och täta hus de trivdes bättre när det var ganska kallt och dragigt inomhus.

Kamelian vill ha massor av ljus men ej direkt solsken. Kamelian ska stå ganska kallt på vintern runt +12-13 grader, när knopparna börjar spricka kan temperaturen höjas något till ca +16 grader. Att en del blad trillar av på vintern är normalt. Om bladen gulnar kan det tyda på kalkskada, kamelia tål inte kalk, så vattna med regnvatten om du har kalkhaltigt vatten. Kamelian vill inte vara blöt jorden ska bara vara lite fuktig men väldränerad kamelian får absolut aldrig stå i vatten. Känn efter genom att sticka ner fingret så långt ner du kan i krukan. Kom ihåg att fler växter dör av övervattning än av för lite vatten. Kamelian vill gärna bli duschad med ljummet vatten 1 gång i veckan dock aldrig i solsken. Ha gärna i en pytteliten skvätt kalkfri blomsternäring i duschvattnet (ca 1/4 av dosen som står på flaskan). Under tillväxtsäsongen vår-sommar kan man även ha i en liten skvätt kalkfri gödning i vattnet man vattnar med(ca 1/3 av dosen som står på flaskan).

Kaamelian kan ställas ut under de varmaste månaderna under sommaren. Ställ den i skugga första veckan och flytta den sedan gradvis lite ljusare ställ den dock aldrig i gassande solsken.

Vid omplantering så är det bästa att använda kalkfri jord.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network