JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Bra marktäckare sökes

Postat av
Thomas 7
(thomasmanutd@hotmail.com) den
14/02/02 - 16:17

Jag har en ett stenparti på 1,5 kvm där jag planterat tre Ölandstokar. Jag vill ha någon flerårig, vacker marktäckare under dessa. Jag har fått tips på Vintergröna, Murreva eller Murklocka. Är det någon som kan ge tips och råd vad som skulle passa bäst?

Vidaresändning av svar:

o
RE: Bra marktäckare sökes

Jag har vintergröna och murreva och tycker endera skulle passa i ditt stenparti. Båda är invasiva men vintergrönan är lite lättare att hålla efter. Den blommar dock lite mindre än murrevan som är en verklig långblommare. Om det skulle bli ett problem om marktäckaren skulle sprida sig utanför stenpartiet, tycker jag du ska ta vintergröna. Den ger en större bladkontrast mot ölandstoken också med sina blanka mörka blad, murrevans blad är lite intetsägande.

o

Jag tycker att det skulle passa bra med blå revsuga som marktäckare också. Den är visserligen ganska låg men sprider sig villigt med utlöpare och täcker snart ett stort område. Den är dessutom mycket vacker till färgen med sina mörkt röda blad och blommar med starkt blå blommor på våren.

o

Hej! Nu står det inte hur höga dina ölandstok kommer att bli men det finns en pålitlig familj när det gäller marktäckning och det är familjen nävor. Ett tips är Geranium machorrizum Spessart. Vit flocknäva. Blir ca 30 cm hög. Täcker totalt. Blommar i juni med vit rosa blommor, blommar alltså strax innan token. På hösten får den ett flammande rött bladverk. Lycka till!

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network