JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Nedklippt Linguster

Postat av
Anders
(anders@skola.alingsas.se) den
12/03/02 - 7:07

Jag har köpt ett hus med en nedklippt Linguster och nu undrar jag när det är dags att klippa denna? Den klipptes ner i januari förra året och har inte klippts sedan dess? Den har skjutit nya skott och har växt ungefär 50-60 cm.
Hur skall jag göra för att den skall breda ut sig och bli tät och fin?

Vidaresändning av svar:

o
RE: Nedklippt Linguster

Jag hoppas att den var nedklippt till ca 20cm när den klipptes ner förra januari ifall det är föryngring av häck det handlar om. Vill man ha den tät längst ner måste man skära hårt.

Liguster bör man bara släppa upp ca 20cm per år för att den ska bli tät och fin. Liguster kan beskäras på vårvintern och under högsommaren. Klipp sidorna lite lutande så att häcken ser lite ut som ett A i genomskärning, då blir häcken tät ända ner. Klipper man raka sidor så brukar det bli för mörkt nere i häcken och den blir då gles där.

o

Hej igen!
Den var hårt nedklippt, för att den just skall föryngra sig. Men då tar jag alltså och klipper den nu innan det blir för varmt ute! Fast den är så låg så skall man klippa den som ett A?
Tack för hjälpen....

o

Du behöver inte klippa som ett A men låt sidorna vara lite vinklade så ljuset kommer åt längre ner.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network