Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum
| Skicka ett svar
jord till olivträd?
| | |
Postat av oldner Stockholm (My Page) den 1/04/02 - 4:09
Hej
Vi är nyblivna olivträdsägare och har lyckats övervintra vårt träd i källaren med extra lysrör kopplade till en timer för att skapa en sval och ljus miljö. Det har fungerat bra och trädet har tom skjutit en del skott. Nu är det dags att plantera om och vi undrar lite över jordvalet. Jorden i krukan vi köpte trädet med är mycket lerig/sandig och ser relativt mager ut. Vilken typ av jord skall man använda vid omplantering? |
Vidaresändning av svar:
RE: jord till olivträd?
| | |
| Till mitt olivträd som jag haft i 5år använder jag vanlig krukväxtjord som jag blandar upp med ex. sand, perlit eller små lecakulor och det verkar må bra, det har även lite blomknoppar just nu. |
| | |
Hej, Jag har också planterat om mina olivträd i vanlig jord. men från början var det lerjord. Jag har två träd ett har jag haft i fyra år 1,5 meter högt. Det trädet har jag i sovrummet på vintern C:a 18 grader med belysning. Trädet tappar en del blad men kommer igen och växer på sommaren. Jag har inte bytt jord varje år utan krattar ner växtnäringsmedel (för träd) på våren. Det andra trädet står i vardagsrummet vid fönstret hela året utan belysning på vinter, tappar ungefär lika mycket blad som det andra! På sommaren står träden på balkongen och växer så det knakar. Har tyvär inte fått träden att blomma. Tacksam för råd! Hälsningar Henrik |
| | |
| Oliv behöver ganska kall vintervila för att bilda blomknoppar, alternativt så låter man trädet stå ute ganska länge på hösten, oliv tål några minusgrader. Ofta kan även en kortare kylperiod på hösten resultera i lite blomknoppar men vill man ha mycket blommor bör man nog hålla ca +5C under vintervilan. Många olivsorter är dock inte självfertila + oliv vindpollineras. |
|
|
|
|