| Vid sidan av de mycket korrekta svar som Du tidigare fått, tänkte jag berätta vad jag hörde: Man kan få fram en zon motsvarighet genom att kolla hur ett antal buskar och träd har der i Sverige och hur deras härdighet annonseras i USA. Av detta kan man säga att svenska zon I motsvarar USDA zon 5. Frilandshibiscus, magnolia soulangiana, cercis canadiensis, kort sagt, många träd, buskar och perenner som bara klarar svenska zon I säljs i USA som härdiga till USDA zon 5. Svenska zon II och de värmaste delar av zon III motsvarar USDA zon 4. Detta kan man konstatera genom till exempel att jämföra vilka magnolior överlever i mälardalen. Observera att i svenska zoner ju högre är zonnummer, desto kallare, medan i USDA går nummerering i motsatt riktning. Vid sidan av att försöka välja soliga och vindskyddade läge, det finns ett sätt att plantera - upphöjd - som gör att rötterna blir mer tåliga. Prata med en trädgårdsmästare vilka tekniker Du kan använda för att försöka sänka din svenska zon. Du skriver att Du bor i zon 3, då skulle jag satsa i första hand på växter som är härdiga i USDA zon 4 och mindre. mvh, Ariel/ |