JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
USDA zoner

Postat av Svengelsk_Palmnut South Sweden (My Page) den
29/04/03 - 11:54

Jag är lite förvirrad över Riksförbundets Svensk Trädgårdskarta.
Enligt klimatkartan ligger min trädgård i zon 3.
Vet någon vilken motsvarande USDA zon Växjö ligger i?
MVH
Nick

Vidaresändning av svar:

o
RE: USDA zoner

Det finns några översatta zonkartor på internet exempelvis:

http://www.mydeergarden.com/Other_Info/ZoneMap/europe.htm
http://www2.dicom.se/fuchsias/eurozoner.html

Tyvärr så kan man inte lita på dessa direktöversättningar, i USA tar man bara hänsyn till högsta och lägsta temperatur. Vilken typ av sommar man har, hurpass lång vinter man har + hur djup tjäle man har tar inte den zonindelningen hänsyn till så även om man bor i det som ska vara amerikansk zon 6 så kan man misslyckas med amerikanska zon 6 växter pga att de kanske kräver en mycket längre sommarperiod eller de kanske inte klarar så lång vinter osv.

o
RE: svenska växtzoner

Kan även tillägga att de svenska växtzonerna inte är helt fasta även om det står zon 3 på kartan kan det vara zon 2 i trädgården ifall den har skyddat läge, lähäckar, nära husväggar, murar mm. likaså kan det faktiskt vara zon 4 ifall trädgården har ett utsatt, blåsigt och skuggigt läge.

o

Vid sidan av de mycket korrekta svar som Du tidigare fått, tänkte jag berätta vad jag hörde:

Man kan få fram en zon motsvarighet genom att kolla hur ett antal buskar och träd har der i Sverige och hur deras härdighet annonseras i USA.
Av detta kan man säga att svenska zon I motsvarar USDA zon 5. Frilandshibiscus, magnolia soulangiana, cercis canadiensis, kort sagt, många träd, buskar och perenner som bara klarar svenska zon I säljs i USA som härdiga till USDA zon 5.

Svenska zon II och de värmaste delar av zon III motsvarar USDA zon 4. Detta kan man konstatera genom till exempel att jämföra vilka magnolior överlever i mälardalen.

Observera att i svenska zoner ju högre är zonnummer, desto kallare, medan i USDA går nummerering i motsatt riktning.

Vid sidan av att försöka välja soliga och vindskyddade läge, det finns ett sätt att plantera - upphöjd - som gör att rötterna blir mer tåliga. Prata med en trädgårdsmästare vilka tekniker Du kan använda för att försöka sänka din svenska zon.

Du skriver att Du bor i zon 3, då skulle jag satsa i första hand på växter som är härdiga i USDA zon 4 och mindre.

mvh,
Ariel/

o

Fullt så illa är det inte! Jag bor i svensk zon 3 vilket snarare motsvarar USDA zone 6, dvs med en lägsta vintermedeltemperatur på -23.3C - 17.8C. Det händer, men sällan, att vi får det kallare en natt, men man kan inte kalla en extrem köldknäpp för medeltemperatur. Som rosodlare är jag tacksam över att kunna odla många sorter som inte går i södra Ontario eller Wisconsin, de regioner i Nordamerika jag känner till lite närmare. Det kan vi tacka Golfströmmen för. Men som andra redan påpekat är det fler faktorer som spelar in än vinterkylan, som vinterns längd och sommarens kyla, liksom om vi får snötäcke eller inte.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network