| Vojne. Som sagt, instruktionerna var knapphändiga och jag är ny på detta med trädgård, även om jag försöker lära mig snabbt. Den uppfattning jag bibringats var att trädet helst ville ha +5 på vintern, klarade en och annat frostnatt, men framförallt behövde den vila kylan skulle ge. Av dina svar till andra har jag förstått att detta nog inte var helt korrekt. Synd att jag inte nådde hit före vintern. Vad jag nu gjort är att jag faktiskt haft trädet ute en hel del under vintern, men tagit in det när det blivit alltför kallt - dvs -5 eller så. Oftast 3-4 dagar i stöten, ibland längre. Detta har inte tidigare resulterat i bruna blad. Visst har det tappat lite blad inomhus, men inte i sådan utsträckning att jag ansett det alarmerande (å andra sidan är det väl vid detta laget uppenbart att mina bedömningar inte är särskilt tillförlitliga). Jag har införskaffat en fiberduk idag att linda in trädet i. Förhoppningsvis ger det trädet - och även mig - lite ro. Hade tänkt ge det lite näring. Är det att stressa det ytterligare eller ger det hjälp måntro? / Lena |