Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum
| Skicka ett svar
ädelsyren
| | |
Postat av arborator (My Page) den 8/05/04 - 11:48
Hej, jag ympade tre sorter av ädelsyren på en ungersk syren stam, för tre år sedan. Mitt syfte är att den får inte bli för hög, pga. växplatsen. Den har inte blommat ännu, jag har nog klippt tillbaka årskott för att minska tillväxten.
Nu undrar jag om jag skulle pröva den gamla metoden att ringbarka skott eller ta en bit bark under skotten i höst. Den har ju använts mest med äppelträd, saven som går till rötterna stannar i knoppen.
Har någon av läsarna erfarenhet av detta eller goda råd?
Jar bor nära Helsingfors i Finland. |
Vidaresändning av svar:
RE: ädelsyren
| | |
| Vill du ha blom ska du sluta med att klippa i syrenen, syren blommar INTE på årsskott utan de blommar på äldre ved så har du hållt på och klippt i syrenen så har du klippt bort blomanlagen Ringbarkning tar död på skotten, barkringning och strangulering är det man har använt för att tvinga fram tidigare blomning hos äpple men dessa lär inte hjälpa ifall du håller på och klipper bort alla blomanlagen. |
RE: ädelsyren
| | |
Tack, det har jag också tänkt och kommit på samma resultat. Jag måste försöka få passliga sidoskott och få blommor på dem. Topparna växer nog för höga, kanske böjning hindrar tillväxten och främjar knoppbildningen. Trädet är ganska ung ännu, kanske med åren tillväxten blir mindre, men ändock jag försöker hålla höjden måttlig. Vad tycker du om iden att få ett träd med olika sorter, jag ympar med målartejp och mattkniv, så fina och dyra medel behövs inte. |
|
|
|
|