JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Jätteslide eller Parkslide

Postat av ivy-garden (My Page) den
17/05/07 - 13:33

Hejsan alla trädgårds-experter!
Jag bor i ett radhus där tomterna ligger nära varandra som sig bör.
Mitt hus är en gavel och min granne bredvid har sin gavel mot min sida.
Där har de satt en växt som ser ut som bambu ungefär. Jag håller på att bli galen av denna, då den skjuter skott under jord som kilar upp i min trädgård ¨på olika ställen. På hans sida finns knappt några skott utan allt hamnar på min sida. Jag har kämpat i tre år med att hålla den här växten stången från min trädgård, men i år har jag inte hunnit med. Nu är halva gräsmattan fylld av halvlånga bambu som jag absolut inte vill ha där.
Jag har förstått att den inte är lätt att tas med, den här växten (parkslide eller jätteslide), och jag oroar mig för att rötterna letar sig in under mitt radhus och tar sig igenom sandbäddsbotten som jag har här under.
Är det verkligen tillåtet att ha en växt som fördärvar någon annans trädgård? Eller kan jag ha rättighet att be honom ta bort sin växt?
Tacksam för snabbt svar, innan vi växer igen helt!
Mvh Lenita

Vidaresändning av svar:

o
RE: Jätteslide eller Parkslide

Det är tillåtet enligt svensk lag att ha vilka växter man vill i trädgården, vill man plantera in kirskål, växter som skjuter roskott eller som skräpar ner även hos grannarna så får man göra det. Man har dock rätt att klippa bort grenar som hänger över ens tomt och ta bort skott som kommer upp från grannens växter. Så du kan inte använda någon lag mot din granne.

Det enda man kan göra är att gräva bort allt (vilket är lättare sagt än gjort eftersom slide går så djupt ner i marken) och sedan gräva ner något avgränsningsskydd mellan din tomt och grannens.

o Skicka ett svar

Please Note: Only registered members are able to post messages to this forum.

If you are a member, please log in.

If you aren't yet a member, join now!

Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network