JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Torrt dött gräs i gräsmattan

Postat av
Sten-Göran Ewert
(stene@smewert.se) den
26/06/01 - 7:18

I augusti för 2 år sedan rullade jag ut 600 m2 gräsmatta. Förra året märkte jag att mattan blev väldigt hård och torrt dött gräs ligger i botten på mattan. Har försökt att avlägsa detta med el-mossrivare, men den går ej tillräckligt djupt. Även tuvor har uppkommit, och grässtråna blir vita i toppen vid klippning. På vissa delar av mattan är den nästan död. Kan vertikalskärning vara något? Kan man göra det mitt i sommaren?

Vidaresändning av svar:

o
RE: Torrt dött gräs i gräsmattan

Gör vertikalskärning på våren nu på sommaren mår nog inte gräset så bra av det. Att grässtråna blir vita i toppen tyder på torka ev. kombinerat med användning av rotorklippare som sliter av gräset. Cylinderklippare ger finare snittytor som inte torkar lika lätt. + ev. har du som de flesta andra klippt gräset för kort. Gräsmattor man går på eller låter barn springa och leka på ska vara 6-9 cm långt. Ska man ha en kortare gräshöjd så är det en paradgräsmatta och den ska man inte gå på + den måste vattnas noga vid varm och torr väderlek.

o
Vertikalskärning på hösten?

Kan man köra med en vertikalskärare på hösten? Hur sent i så fall, och hur går man till väga efter skärningen? Jag bor i Umeå.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network