JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Behöver råd & tips om Lime(träd?)

Postat av ReeneE V.Gotaland Swe (My Page) den
1/06/05 - 14:58

Hej! Har en innerkruka vid diskbänken som jag tror jag petat ned ett limefrö i. Nu har jag en ca 5 cm lång o rak grod med småsmå blad på gång.

Vore kul om jag som eg inte har gröna fingrar kunde få den att fortsätta växa och må bra.
Tar tacksamt emot alla tips och råd ni kan ge:)

Vidaresändning av svar:

o
RE: Behöver råd & tips om Lime(träd?)

Hej, tänker så lime själv, blev påmind nu! Vet inte om trädet är mer lättskött än andra citrusträd, men jag hoppas det. Citron och apelsin mår dåligt inne om vintrarna, de vill ha det svalare. Lime är däremot som många andra av våra krukväxter från tropiskt klimat. Så får de bara fukt och sol bör de växa fint. Det låter på beskrivningen av din planta att den inte står riktigt så ljust som den behöver. Den behöver mycket sol! Duscha ofta bladen på vintern om jag har rätt.

o

Tack:)
Jag misstänkte att den stod lite illa till, men att den grodde där kan jag inte förstå. Jag har rätt kallt vid fönstrena, dom är otäta:s
Kan placering på köksbordet var bra? Morgon sol och inte så dragit?
Eller kanske i vardagsrummet där em solen är, efter ca 14/15:00 på eftermiddagarna.
Vilket är bäst tror du?

Som du märker har jag noll koll. Vill gärna men kan lite.
Är stolt över att jag lyckats hålla liv i en ormbunke i 1,5 år. Inflyttningsgåva från hyresvärden:)

Tack än en gång!

o

Man får pröva sig fram, du får väl i värsta fall så på nytt om den tynar bort! Sätt den där det är soligast bara. När det blir riktig sommar kan den stå ute några månader också.

o

Har en fråga på samma tema: fick ett citrusträd förra sommaren, obekant vilken sort, med små, mörkgröna och smala spetsiga blad. Övervintrade bra även om många blad föll av. Det kom nya blad i toppen av skotten i våras men de är stora och ljusgröna och mycket känsligare för solljuset än de gamla bladen och fick brännskador så fort de kom ut på balkongen. På nedre delarna av grenarna sitter de gamla bladen kvar vilket gör att det lilla trädet ser fult och oproportionerligt ut med dessa kvastar i toppen. Vad beror detta på?

o

Alltså, jag har inte stor erfarenhet av citrus, men visst är det så att de är svåra att hålla i fräscht skick över vintern, de tappar blad i den torra vinterluften. Bladen ska vara i flera år, det kommer inte årligen nya på hela grenen bara för att vissa ramlat av. Tilläggsbelysning och sval placering är bra. Om de börjar växa behöver de mycket ljus, annars blir de så där veka som du beskriver. Då kan de härdas långsamt genom att ställas ut i dagsljus men inte solljus de första gångerna.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network